30.11.2018 | 07:19

Anna Wasilewska-Śpioch

Jak zablokować niepotrzebne usługi telekomunikacyjne – kłopoty i pułapki

W przypadku usług komórkowych warto zablokować te, które mogą generować koszty, a nie planujemy z nich korzystać. Okazuje się jednak, że w wielu wypadkach całkowita blokada nie jest możliwa, a operatorzy różnie podchodzą do tego problemu.

Jeden z naszych Czytelników po zapoznaniu się z informacją o atakach na routery, które okazały się bardzo kosztowne, postanowił pójść za radą badaczy i zwrócił się do operatora z prośbą o zablokowanie połączeń głosowych i SMS-ów na kartach SIM używanych wyłącznie do transmisji danych w urządzeniach IoT. Ciekawa sprawa, bo atak został wykryty przez CERT Orange Polska, który wspomnianą radę zamieścił na swojej stronie, zresztą dwukrotnie. Czytelnik korzystał z usługi Internet LTE dla Firm Biurowy właśnie w Orange, zakładał więc, że problemów nie będzie. Zadzwonił na infolinię i usłyszał, że nałożenie interesującej go blokady nie jest możliwe.

Gdy rady ekspertów nie przystają do rzeczywistości

Domyślam się, że przeszkody są innej natury niż techniczne. (…) Skoro CERT Orange pisze o takiej możliwości, to może da się to zrobić, tylko konsultanci byli niedoinformowani? – przeczytaliśmy w mailu do redakcji i od razu przekazaliśmy to pytanie rzecznikowi sieci Orange, Wojciechowi Jabczyńskiemu. W odpowiedzi otrzymaliśmy link do kolejnej notki na stronie operatora – jest na tyle krótka, że zacytujemy ją Wam w całości:

Możesz wyłączyć SMSy
Po naszych ostatnich publikacjach o oszustwach przy wykorzystaniu urządzeń z kartami SIM otrzymujemy sporo pytań o to, czy możliwe jest wyłączenie wysyłania SMSów na urządzeniach potrzebujących wyłącznie transmisji danych, żeby uniknąć tego typu nadużyć. Nie możemy bowiem wyłączyć tego typu transmisji odgórnie, choćby dlatego, że karta może być zamontowana np. w windzie, gdzie niezbędne jest połączenie głosowe, bądź w sprzęcie, który przesyła dane telemetryczne mniej „prądożernymi” SMSami.
Jeśli jednak nie potrzebujecie ani jednego ani drugiego, zapraszamy do kontaktu z infolinią, gdzie możecie zlecić wyłączenie wszystkich usług poza transmisją danych.

Zwróciliśmy rzecznikowi uwagę, że Czytelnik już dzwonił na infolinię i nic nie wskórał. Potwierdziłem jeszcze raz. Taka blokada jest możliwa – odpisał Jabczyński, przepraszając za konsultanta, który udzielił błędnej informacji. Dajcie znać w komentarzach, jeśli komuś z Was się uda zablokować w Orange połączenia głosowe i SMS-y na karcie używanej do transmisji danych.

Zapytaliśmy innych operatorów, czy oferują podobną możliwość. Arkadiusz Majewski, starszy specjalista z Działu Komunikacji Korporacyjnej Plusa, odpisał krótko, że nie można wyłączyć „normalnych” usług telekomunikacyjnych.

Z kolei Ewa Sankowska-Sieniek z biura prasowego Play brak zalecanej przez ekspertów blokady wyjaśniła następująco: wszystkie przypadki wykryte przez Orange miały wspólny mianownik – korzystanie z usługi Statycznego Adresu IP (VPN Static) i korzystanie ze sprzętu bez dostatecznych zabezpieczeń. W Play problem ten nigdy nie wystąpił i nie ma prawa wystąpić, gdyż w naszej sieci nie udostępniamy usługi typu VPN Static, więc włamanie do urządzenia przez sieć przez przestępcę nie jest w ogóle możliwe, nawet jeśli urządzenie końcowe, z którego korzysta klient nie miałoby dostatecznych zabezpieczeń.

W naszej ocenie twierdzenie, że na urządzenia nieposiadające publicznego adresu IP nie da się włamać, jest bardzo dalekie od prawdy. Polemikę z tym twierdzeniem pozostawiamy Czytelnikom, od siebie dodamy tylko, że istnieją też inne metody ataku, np. opisywany przez nas DNS Rebinding, nie mówiąc już o możliwości atakowania i kontrolowania urządzeń w sieci lokalnej za pomocą JavaScriptu z poziomu przeglądarki.

W przypadku T-Mobile mimo upływu dwóch tygodni od wysłania pytań (i paru maili przypominających) wciąż nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Brawo T-Mobile, od czego macie biuro prasowe? Dzwoniąc na infolinię, usłyszeliśmy, że założenie interesującej nas blokady nie jest możliwe.

Wygląda więc na to, że posiadacze routerów i innych urządzeń IoT wymagających użycia karty SIM nie mogą liczyć na operatorów (innych niż Orange) i muszą zadbać o bezpieczeństwo we własnym zakresie, przede wszystkim aktualizując firmware celem usunięcia znalezionych przez badaczy luk. Trzeba też pamiętać o zablokowaniu możliwości zarządzania routerem spoza sieci lokalnej. O zmianie domyślnego loginu i hasła do panelu konfiguracyjnego nikomu, kto czyta z3s, nie musimy chyba przypominać.

Warto również na każdej wykorzystywanej przez nas karcie SIM zablokować usługi Premium Rate, czyli te o podwyższonej opłacie.

Po co komu blokada usług Premium

Naciągacze stosują różne taktyki, by wymusić na potencjalnych ofiarach wysłanie kosztownego SMS-a lub zapisanie się do subskrypcji. Często wykorzystują social media, niekiedy schodzą do podziemia, ale nie przeszkadza im to w skutecznym oszukiwaniu internautów. Bardziej pomysłowym zdarza się sięgać po trochę już zapomnianą technologię WAP billing, która umożliwia dokonywanie płatności na stronie bezpośrednio z konta mobilnego. Teoretycznie – za wiedzą i zgodą użytkownika, w praktyce wystarczy wejście na stronę przez specjalnie przygotowany link. Nie klikacie w podejrzane linki? Nie szkodzi, istnieje kilka trojanów (Ubsod, Xafekopy, Autosus i inne), które mogą to zrobić za Was. Zastosowanie odpowiednich blokad pozwala ograniczyć ryzyko. Sprawdziliśmy, co w tym zakresie oferują poszczególni operatorzy.

Orange

Ze strony tego operatora wynika, że wszystkie dostępne blokady można aktywować po zalogowaniu się w serwisie Mój Orange. Należy wybrać po kolei Umowy, urządzenia i usługi dodatkowe ► Pakiety i usługi dodatkowe ► Blokady, a w przypadku aplikacji mobilnej – po prostu zakładkę Usługi. Inną opcją jest kontakt z Biurem Obsługi Klienta, należy w tym celu zadzwonić pod numer:

  • klienci indywidualni: *100, z telefonów stacjonarnych – 510 100 100,
  • klienci biznesowi: *600, z telefonów stacjonarnych – 510 600 600.

Użytkownik może zablokować:

  • wysyłanie SMS-ów Specjalnych, czyli na numery o podwyższonej opłacie (7xxx, 8xxx, 9xxx),
  • wysyłanie MMS-ów Specjalnych na wyżej wskazane numery,
  • otrzymywanie SMS-ów Specjalnych (i to są te osławione subskrypcje),
  • otrzymywanie MMS-ów Specjalnych (w wykazie z jakiegoś powodu figuruje jako Zawieszenie subskrypcji),
  • połączenia wykonywane pod numery specjalne *7xxx,
  • połączenia wykonywane pod numery specjalne 0700 i 0701,
  • dostęp do serwisów Premium (w wyjaśnieniu można przeczytać, że blokada ta działa na serwisy o podwyższonej opłacie oferowane przez Orange i partnerów, dostępne za pomocą transmisji danych w sieci Orange – innymi słowy, chodzi o WAP billing).

W taki sam sposób (w serwisie Mój Orange lub dzwoniąc na infolinię) użytkownik może ustawić maksymalną kwotę na korzystanie z usług o podwyższonej opłacie.

Plus

Zlecenie blokady usług Premium Rate możliwe jest poprzez kontakt z Biurem Obsługi Klienta, samodzielnie SMS-em lub w Punkcie Sprzedaży naszych usług – wyjaśnił w odpowiedzi na nasze pytania przedstawiciel Plusa, Arkadiusz Majewski. Numer infolinii to 601 102 601, SMS-y należy wysyłać pod bezpłatny numer 2601. Ze strony operatora można się dowiedzieć, że na wszystkie usługi o podwyższonej opłacie można nałożyć limit kwotowy, wysyłając wiadomość o treści ZABLOKUJ [kwota]. Po przekroczeniu zadeklarowanej kwoty miesięcznej korzystanie z usług Premium zostanie zablokowane. Użytkownik ma do wyboru następujące kwoty w PLN: 35, 50, 75, 100 i 200.

Dezaktywacja wszystkich usług na dobre wymaga trochę więcej zachodu. Należy w tym celu wysłać pod wskazany wyżej numer cztery SMS-y:

  • LIMIT SMS 0 – aby zablokować wysyłanie SMS-ów Premium,
  • LIMIT MMS 0 – aby zablokować wysyłanie MMS-ów Premium,
  • LIMIT GL 0 – aby zablokować połączenia wykonywane pod numery 605 70xxxx, *7xy oraz 70xxx,
  • LIMIT MT 0 – aby zablokować serwisy Premium MT, czyli subskrypcje SMS/MMS.

Zamiast 0 można oczywiście wpisać wyższą kwotę (choć nie polecamy). Można też sprawdzić, czy jest się zapisanym do jakiegoś serwisu MT – wystarczy wysłać wiadomość o treści LISTA pod numer 8888. Rezygnacja z wybranej subskrypcji polega na wysłaniu SMS-a o treści STOP [nazwa] pod numer, z którego przychodzą niechciane wiadomości. Plus nie świadczy natomiast usług typu WAP billing, więc w tym przypadku żadne opłaty nie będą naliczane. WAP billing jest technologią, którą wyłączyliśmy już kilka lat temu m.in. ze względu właśnie na podatność na wyłudzenia – napisał Majewski.

Jego zdaniem nadużycia, którym poświęcamy tyle miejsca w z3s, niedługo zostaną praktycznie całkowicie wyeliminowane. Wszystko dzięki wchodzącej w życie nowelizacji prawa telekomunikacyjnego, zgodnie z którą ustanowiony został próg kwotowy (na wszystkie usługi Premium) na poziomie 35 zł dla wszystkich klientów, którzy obecnie nie posiadają ustawionego progu kwotowego na usługi o podwyższonej opłacie. Klient nadal będzie mógł całkowicie zablokować usługi Premium Rate lub ustawić wyższy próg kwotowy, lecz będzie to wymagało jego działania, a dla użytkowników całkowicie nieświadomych takich usług i kosztów, jakie mogą się nimi wiązać, będzie to stanowiło zabezpieczenie przed niechcianymi wysokimi rachunkami.

Play

Na wspomnianą wyżej ustawę powołała się w swoim mailu także przedstawicielka sieci Play, Ewa Sankowska-Sieniek, która podkreśliła, że operator od kilku lat zapewnia klientom możliwość ustawienia progu wydatków na usługi Premium. O wiele bardziej interesowała nas jednak możliwość całkowitego zablokowania tego typu usług. Okazało się, że blokadę można aktywować na kilka sposobów:

  • dzwoniąc do Obsługi Klienta pod numer *500 lub *600,
  • wpisując i zatwierdzając na klawiaturze swego telefonu krótki kod USSD,
  • logując się na swoje konto na stronie www.24.play.pl,
  • odwiedzając Salon Play.

W regulaminie dostępnym na stronie operatora widnieje informacja o możliwości włączenia blokady po wysłaniu SMS-a o określonej treści pod numer 8002, ale z odpowiedzi Sankowskiej-Sieniek wynika, że Play zrezygnował z tej metody ze względu na częste jej wykorzystywanie przez przestępców. W takiej sytuacji najprostszym sposobem poradzenia sobie z usługami Premium jest zastosowanie kodów USSD:

  • *111*96*1# – blokada wszystkich usług o podwyższonej opłacie,
  • *111*32*1# – blokada wysyłania SMS-ów Premium,
  • *111*48*1# – blokada wysyłania MMS-ów Premium,
  • *111*98*1# – blokada połączeń głosowych z numerami Premium,
  • *111*97*1# – blokada subskrypcji (przychodzących SMS-ów i MMS-ów Premium),
  • *111*54*1# – blokada WAP,
  • *111*55*1# – blokada streamingu (serwisów strumieniowej transmisji danych).

Co do ostatnich trzech kodów, które podajemy za stroną operatora, to jego przedstawicielka w wysłanym do nas mailu zapewniła, że Play nie oferuje już (od kwietnia 2018 r.) usług, z których korzystanie budziło największe kontrowersje wśród klientów, takich jak przychodzące SMS/MMS Premium, WAP billing czy streaming Premium. Wypadałoby wobec tego zaktualizować udostępniane online informacje.

T-Mobile

Jak zablokować usługi o podwyższonej opłacie u tego operatora, dowiedzieliśmy sie z jego strony (biuro prasowe niestety milczy). Wszystko można załatwić, wysyłając pod bezpłatny numer 80450 SMS-y o następującej treści:

  • ALL ON – blokada wszystkich usług Premium,
  • SMS ON – blokada SMS-ów Premium,
  • MMS ON – blokada MMS-ów Premium,
  • POL ON – blokada połączeń z numerami Premium,
  • WAP ON – blokada usług Premium WAP.

Podobnie jak u innych operatorów, użytkownik może zarządzać limitem kwotowym na usługi o podwyższonej opłacie, po wykorzystaniu którego nakładana jest blokada.

Mamy nadzieję, że pomogliśmy. Dajcie znać w komentarzach, czy udało się Wam zablokować usługi Premium, stosując powyższe wskazówki, czy może zablokowaliście je już dawno temu oraz z jakimi zetknęliście się problemami.

Powrót

Komentarze

  • 2018.11.30 08:23 Mateo

    Mi się nie udało zablokować usług premium w sieci T-Mobile, po wysłaniu SMSa zawsze przychodzi odpowiedź „Przepraszamy, wystapil blad. Prosimy sprobowac pozniej.” Próbowałem już kilkanaście razy w tym roku – nigdy nie działa.

    Odpowiedz
    • 2018.11.30 11:31 G_K

      Bo masz już zablokowane ;) Wyślij wpierw ALL OFF i po przyjęciu tego przez system wyślij jeszcze raz ALL ON i zadziała ;)

      Odpowiedz
  • 2018.11.30 09:16 trevor

    W t-mobile można też online

    Odpowiedz
    • 2018.12.01 15:15 szteniek

      W t-mobile obecnie nie można zarządzać kontem on-line, od jakichś 4 miesięcy ta strona się im sypie…

      Odpowiedz
  • 2018.11.30 11:58 ciastkowy

    „…i muszą zadbać o bezpieczeństwo we własnym zakresie” – i bardzo dobrze, polityka wyręczania każdego przez wszystkich rozlewa się jak zaraza

    Odpowiedz
    • 2018.11.30 14:02 Miki

      We własnym zakresie możesz nie być w stanie skutecznie zablokować wszystkich możliwości. A wtedy możesz mieć pretęsje tylko do siebie. Tylko skoro płacisz za usługę to powinieneś mieć możliwość jej ustawienia do własnych potrzeb.

      Odpowiedz
  • 2018.11.30 20:49 Norbert

    PLUS „Numer infolinii to 601 012 601” Czy aby…? DO sprawdzenia!

    Odpowiedz
    • 2018.11.30 20:53 Anna Wasilewska-Śpioch

      Rzeczywiście, jedynka z zerem zamieniły się miejscami. Dzięki za czujność, poprawione

      Odpowiedz
  • 2018.12.03 14:03 dobreta

    Wniosek jeden: tylko karta na doładowanie;)
    Dla Hakiera nie ma nic gorszego niż … zero środków na koncie;))

    Odpowiedz
  • 2018.12.04 13:42 radek

    Ciekawostka odnośnie SMS-ów do Plusa: „LIMIT GL 0” nie zadziałał („wybierz odpowiednią kwotę…), ale „LIMIT GL 0” już tak. Z „LIMIT SMS…” podobnie. Generalnie jak odpisują „wybierz kwotę”, to najlepiej skopiować przykład z tego SMS-a zwrotnego, bo coś mają kłopot z parsowaniem naszych wiadomości.

    Odpowiedz
    • 2018.12.04 17:34 Jarek

      Nie rozumiem – gdzie różnica w treści SMS?

      Odpowiedz
  • 2018.12.08 21:00 Mnk

    A nie wystarczy zablokować wychodzące połączenia i SMS takimi kodami?
    * 33 * 0000 * 11 #
    * 33 * 0000 * 16 #

    Lista kodów USSD: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Unstructured_Supplementary_Service_Data

    Zakładam, że operatorzy udostępniają nadal możliwość sterowania blokadami.

    Odpowiedz
  • 2019.06.18 20:01 Robert

    W t-mobile mam 2GB mc limit na wykorzystanie internetu – i po wykorzystaniu tegoż limitu, usługa ni stąd ni zowąd sama się aktywuje, i mimo, że próbowałem za waszymi radami wyłączyć usługę premium, to nie podziałało – wkurzony poszedłem do punktu/sklepu i poprosiłem o blokadę i zobaczę co będzie się dalej działo….
    bo to tak to sprytnie sobie obmyślili iż wysyłając takiż do nich sms z poleceniem blokady, dostaje pięć sms’ów od nich zwrotnych i z których zwykły zjadacz chleba nie bardzo wie o co chodzi – byłem tak wygłupiony że już nie bardzo wiedziałem czy mam włączone czy wyłączone…i chyba o to im chodzi, żeby nie było wiadomo o co w tym chodzi…Regulaminowo są w porządku i zabawa trwa dalej…to znaczy rżną nas…

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Jeśli chcesz zwrócić uwagę na literówkę lub inny błąd techniczny, zapraszamy do formularza kontaktowego. Reagujemy równie szybko.

Jak zablokować niepotrzebne usługi telekomunikacyjne – kłopoty i pułapki

Komentarze