10.05.2012 | 15:57

Adam Haertle

Północna Korea blokuje sygnał GPS

Pomijając tak istotne funkcje jak meldowanie się w konkretnych lokalizacjach na Facebooku, system GPS wykorzystywany jest również w nawigacji lotniczej, morskiej i naziemnej, synchronizacji czasu systemów giełdowych czy też w wielu zastosowaniach militarnych. Co się więc stanie, jeśli ktoś go wyłączy?

System GPS został stworzony przez rząd USA i udostępniony cywilnym użytkownikom. Okazuje się jednak, że nie tylko rząd USA może ten system wyłączyć. Próby w tym kierunku podejmuje aktywnie również rząd Korei Północnej. Jak donosi serwis GPS World, na przełomie kwietnia i maja tego roku w Korei Południowej zaobserwowano istotne zakłócenia sygnału GPS. Szacunki mówią, że problemy z prawidłowym odczytem pozycji mogły dotyczyć setek samolotów, statków oraz samochodów poruszających się niedaleko granicy z Koreą Północną.

Przedstawiciel południowokoreańskiego rządu poinformował, że udało się namierzyć źródło zakłóceń w okolicach miasta Kaesŏng, znajdującego się ok. 10 km od granicy obu krajów. Jednocześnie Kaesŏng położone jest zaledwie 50km od głównego lotniska Korei Południowej, Incheon International Airport. Na szczęście w przypadku stwierdzenia zakłóceń samoloty mogły korzystać z innych systemów lokalizacyjnych – VOR, opartego o radiolatarnie oraz systemu bezwładnościowego, bazującego na akcelerometrach i żyroskopach.

Podobne zakłócenia miały już miejsce wcześniej, w sierpniu i grudniu 2010 oraz w marcu 2011 (te ostatnie zbiegły się w czasie z amerykańsko – koreańskimi manewrami wojskowymi). Zasięg zagłuszania sugeruje, iż urządzenia użyte do tego celu musiał być zbudowane specjalnie w tym celu przez Koreańczyków lub zakupione od jednego z przyjaznych im mocarstw – sprzętu takiej mocy nie można po prostu nabyć w sklepie (w przeciwieństwie do poniższego zagłuszacza).

Zagłuszacz GPS o zasięgu kilkuset metrów

Zagłuszanie sygnału GPS stanowi poważne zagrożenie szczególnie dla nawigacji lotniczej – o ile nad lądem pewnym substytutem mogą być radiolatarnie, o tyle w obszarach nimi nieobjętymi GPS do tej pory stanowił podstawowe źródło informacji o lokalizacji samolotu. W związku z pojawiającym się zagrożeniem podejmowane są działania zmierzające do zastąpienia systemu GPS innymi rozwiązaniami – zainteresowanym polecamy lekturę raportu amerykańskiej federalnej organizacji lotniczej pt. Concept of Operations for NextGen Alternative Positioning, Navigation and Timing.

Powrót

Komentarz

Zostaw odpowiedź

Jeśli chcesz zwrócić uwagę na literówkę lub inny błąd techniczny, zapraszamy do formularza kontaktowego. Reagujemy równie szybko.

Północna Korea blokuje sygnał GPS

Komentarze