03.03.2022 | 13:45

Adam Haertle

Tysiące terminali internetu satelitarnego poważnie uszkodzonych w dniu ataku na Ukrainę

24 lutego kilkadziesiąt tysięcy modemów internetu satelitarnego w wielu krajach Europy przestało działać. Do sieci dostępu nie mają zarówno niemieckie turbiny wiatrowe, jak i klienci z Polski czy Ukrainy. Nie zanosi się na szybkie przywrócenie usług.

W dniu napaści Rosji na Ukrainę, w godzinach porannych, awarii uległy terminale umożliwiające zdalne zarządzanie 5800 turbinami wiatrowymi w Niemczech (turbiny działają, ale nie działa raportowanie i monitoring). Kolejne dni odsłaniały coraz większy wymiar awarii – obecnie wiadomo o co najmniej kilkudziesięciu tysiącach klientów, w tym także w Polsce i na Ukrainie, pozbawionych dostępu do internetu. Dzięki jednemu z naszych czytelników, Arturowi, możemy opisać przebieg wydarzeń i ich prawdopodobną przyczynę.

Był internet i nie ma

Internet satelitarny nie jest wynalazkiem Elona Muska – długo przed jego Starlinkiem takie usługi były już używane na całym świecie. Jedną z firm je oferujących jest Viasat. W Polsce jej usługi dostępu do internetu, oparte o satelitę Ka-Sat, sprzedaje m. in. bigblu, w Europie znane są też pod nazwą Tooway. Doceniane są przez klientów z obszarów, gdzie trudno o internet kablowy, a wersja LTE nie spełnia oczekiwań użytkowników. Zasięg też ma całkiem niezły.

Niestety klienci usługi Tooway są pozbawieni dostępu do sieci od wczesnego ranka 24 lutego. Oddajmy głos Arturowi.

W czwartek pierwsza partia modemów satelitarnych usługi Tooway została zaatakowana i wykasowany firmware tych modemów. Były to modemy jednoportowe. Dnia następnego w piątek zaatakowano modemy bardziej rozbudowane (z WiFi) i też je wyłączono.  Niestety operator mega „dał ciała”, ponieważ po pierwszym ataku nie zablokował dalszego niszczenia sieci abonenckiej i dopuścił do prawie całkowitego jej uszkodzenia. Obecnie działają jedynie te modemy, które w chwili ataku były odłączone od sieci satelitarnej, przy czym nie działają urządzenia backupowe, które trzeba ponownie aktywować lub nie były uruchamiane od połowy 2021 roku. Operator obecnie nie przeprowadza nowych aktywacji. 

Stan na tę chwilę jest taki, że modemy dla użytkowników są martwe. Nie świecą diody. Nie startuje firmware urządzenia IDU  – modemu wewnętrznego (sprawdziłem analizatorem widma radiowego na porcie kabla koncentrycznego – nie ma sygnału na porcie do ODU (do urządzenia / nadajnika zewnętrznego przy antenie )). Port ETH routera IDU elektrycznie działa, ale nie odpowiada na pakiety. ODU przy antenie nie odpowiada – ma własny system operacyjny, ale nie ma zasilania ani sygnału pośredniej częstotliwości.  Nie można zdalnie (od operatora) wgrać nowego oprogramowania ani do modemu – IDU ani do nadajnika satelitarnego – ODU. IMHO to był atak przeprowadzony z centrali operatora, który rozesłał wadliwą zdalną (OTA) aktualizację do urządzeń abonentów i uszkodził (wykasował) flash z oprogramowaniem w routerach abonenckich. Od czwartku do dziś nie działa łącze satelitarne, operator nie podaje czasu naprawy. Pewnie będzie liczony w tygodniach. Jestem zdania, że zdalnie nie są w stanie tego naprawić. Nie wiem, czy można to naprawić przez port USB routera (analizator USB wpięty do portu nie wykazuje aktywności routera) operatora. 

Relacja Artura wskazuje na bardzo poważny problem. Zdalne uszkodzenie modemów i zerwanie transmisji powoduje, że ich zdalna naprawa może okazać się całkowicie niemożliwa. Jego ustalenia potwierdzają relacje mediów i statusy publikowane przez dostawców usług. Viasat wspomina o „nietypowym zachowaniu sieci”.

Z kolei bigblu mówi wprost o przerwie w dostawie usług i braku informacji o terminie przywrócenia sprawności łącza.

Co ważne, od kilku dni komunikaty na obu stronach nie uległy zmianie – to nie jest dobrym znakiem. Klienci firmy nie są zadowoleni.

Nieliczni zapobiegliwi szczęśliwcy

Arturowi udało się ponownie podłączyć do sieci. Jak? Był zapobiegliwy i zawczasu kupił sobie zapasowy modem z drugiej ręki.

Progres z too-wayem na dziś jest taki, że udało mi się uruchomić zapasowy modem (swoje lata już mam, historia pracy i ogólnie życie nauczyło mnie być chomikiem). Gdy widzę coś, co jest mi potrzebne, jest nietypowe, rzadkie, a spotkam to na portalach aukcyjnych, to kupuję na podmiankę. I tak rok temu kupiłem trochę inny model (bardziej rozbudowany z WiFi i większą ilością portów ETH  – SB2-Plus). Domowe rezerwy materiałowe na wypadek godziny W ;)

Dziś udało się go aktywować i podłączył się do sieci skylogica (operator bloku ip, który jest w usłudze too-way). Przy okazji modem pobrał nową wersję oprogramowania (OTA). Byłem trochę siny, jak czekałem na wynik update’u.

Sytuacja na tę chwilę jest taka:

1. Satelita jest nadal na orbicie (KA-SAT). Nie uprowadził go żaden satelita FR w w rodzaju Kosmos-2504.

2. Stacje brzegowe (teleporty) działają, przynajmniej ten na nasz region, chyba w Berlinie. 

3. Infrastruktura operatora jest na tyle sprawna, że działa reaktywacja modemu obecnego usera (modem każdorazowo trzeba aktywować przed pierwszym użyciem).

4. Prędkość linku jest bardzo wysoka – oznacza to, że nie ma chyba zbyt dużego ruchu. Max prędkość linku z tym modelem ODU (u nich zwanym etira). Gdy jest mocniejszy 4-watowy, to jest wtedy trochę szybciej – obecnie u mnie jest około 49.15 Mbps Download, 6.12 Mbps Upload i około 590 ms rtt. Przeważnie jest w okolicy 40 D / 5 -10 UP. Prędkość UPload zależy mocno od stanu atmosfery – ilości pary wodnej w powietrzu – bo sygnał jest nadawany w paśmie KA.

5. Rozmawiałem z dostawcą i potwierdził, że u niego też tak udało się reaktywować NOWY modem, ale bardzo bardzo mało osób ma zapasowe modemy.

Czy ta awaria wydarzyła się sama i kto może za nią stać

Nie mamy pewności co do charakteru przyczyn tej awarii, jednak pewne okoliczności wskazują, że może ona mieć związek z napaścią Rosji na Ukrainę. Oto powody:

  1. Awaria zaczęła się ok. 5 rano 24 lutego, zatem dosłownie w momencie ataku Rosji na Ukrainę.
  2. Wg informacji serwisu Golem.de awaria miała początek na Ukrainie, a potem rozlała się na pozostałych klientów.
  3. Usługi Viasat były popularne w Ukrainie, np. w wyborach 2012 ponad 12 tysięcy terminali Viasat służyło do monitoringu wideo lokali wyborczych.
  4. Viasat określił przyczyny awarii jako „zdarzenie cyber” i wynajął zewnętrzną firmę z obszaru cyber do ustalenia jej przyczyn.

Wygląda zatem na to, że albo mamy do czynienia z niewiarygodnym zbiegiem okoliczności, albo brak internetu u klientów usługi Tooway jest efektem celowego działania związanego z atakiem Rosji na Ukrainę.

Aktualizacja 6 marca, 18:00

Wg Der Spiegel użytkownikiem usług Viasat była ukraińska armia, co może tłumaczyć powód ataku. Z kolei Netblocks pokazuje, że po 11 dniach od ataku nadal nie widać poprawy dostępności usługi.

Powrót

Komentarze

  • 2022.03.03 16:17 wefewf

    bardzo dużo danych, i to jest news.

    a swoją drogą brakuje mi dzwiękomodemu do kupienia razem z raspberry pi zero i akumulatorem na jakieś 10h pracy (obniżone taktowanie) i podłączenie do czegokolwiek co ma wyjście słuchawkowe, mikrofonowe albo i bez.

    Aby wysyłac proste informacje , jakies statyczne strony lynx czy nntp nie trzeba dużo pasma.

    oczywiście jak by ktoś pokazal jak zrobić mesh batman na openwrt i jak to skompilować samemu dziś, to zaraz pojawią się takie sieci w całej Polsce.

    Odpowiedz
    • 2022.03.03 16:51 Romek

      Masz całkiem sporą sieć Helium w Polsce na 868Mhz, do takich zadań idealna. Jest jeszcze AMPRnet na falach krótkofalowych.

      Odpowiedz
      • 2022.03.04 16:05 Tom

        w myśl zasady … nie wiem, ale się wypowiem :))

        Odpowiedz
  • 2022.03.03 16:26 mati

    Dlatego firmy muszą na przyszłość być świadome, aby nie zatrudniać do strategicznie istotnych zawodów (IT) ludzi bez background check. Dramatem jest jak lekkomyślnie firmy dają dostępy do głównych baz danych pracownikom zdalnym z RU i UA (bez BC nie wiemy czy to Ukrainiec czy w rzeczywistości ruski szpion).

    Na odpowiednim stanowisku technicznym wystarczy jedna osoba z odpowiednim zapleczem, aby przeprowadzić taki atak.

    Odpowiedz
  • 2022.03.03 16:36 Atdt

    Czas na kabel nullmodem…

    Odpowiedz
    • 2022.03.04 13:53 123

      A to jest różnica czy Ethernet czy RS232? Każde urządzenie z opcją OTA można zdalnie zbrickować.

      Odpowiedz
  • 2022.03.03 16:52 Boromir

    „ Niestety operator mega „dał ciała”, ponieważ ”

    No mega historia!

    Odpowiedz
  • 2022.03.03 18:47 asdsad

    @Artur
    Fajna relacja.
    Ciekawi mnie jak działa taki net satelitarny… Dałbyś fotkę jak wygląda konwerter w takiej antenie (albo model)? Ile miesięcznie płacisz za takie łącze? Sprzęt jest operatora, czy kazali wykupić? Z góry dziękwa za odp.

    Odpowiedz
    • 2022.03.03 19:53 Rafal

      Ja mam taki Internet i mi na szczęście działa ponieważ miałem wyłączony modem. Mieszkam w takim miejscu że nic innego nie dociera a prędkości przez satelitę mam nawet 50Mb/s jedynie ping to 700ms lecz nie potrzebuje do grania więc to nie przeszkadza.
      Można wszystko przeczytać tam gdzie kupowałem
      http://www.internetsat.pl firma skyconnect sprzęt się wynajmuje lecz jak ktoś chce można sobie kupić

      Odpowiedz
      • 2022.03.04 00:50 Artur

        Potwierdzam.
        Używam jako łącza zapasowego i na wypadek utraty LTE ( nic po kablu do mnie nie dociera niestety ). Przez ponad 2 lata uptime na poziomie ponad 99 % czasu. Stabilnie po +40M, z latencja sobie radze przy pomocy „mosh” oraz ew screena / tmuxa.
        Na routerze u mnie jest opnsense i oba łącza są jako wan. O wile częściej awarie ma LTE wtedy automatycznie przełączy na zapas po satelicie. Screen/tmux podtrzyma sesje a mosh bardzo dobrze likwiduje problemy z latencją.
        Plus jest też taki, że w przypadku awarii zasilania, po jakimś skończonym czasie ( 40 go 90 min ) stacje bazowe wyłączają LTE i zostaje tylko 2G. A łączność z satelitą zostaje. Tak długo jak jest paliwo w agregacie lub prąd w akumulatorach UPS’a.
        Ludzie piszą w ocenach różne rzeczy, ale dobrze zastosowany tooway jest jedną z bardziej stabilnych usług tego typu. Dobrze ustawiona, stabilna antena i wszystko działa. W ciagu roku chyba jakie 30-40 min braku łączności. Przy LTE licząc restarty stacji i modemu to wychodzi paręnaście godzin niedostępności w ciagu roku.

        Odpowiedz
  • 2022.03.03 19:19 Adam

    W naszym kraju nie działa z powodu ataku część bramownic na trasach gdzie zbierane są opłaty za przejazdy ciężarówek.

    Odpowiedz
  • 2022.03.03 21:54 Maajaaost

    Hejo, mieszkam w De I także tego dnia straciłem net. Dzwoniłem do operatora, ale nikt nic nie wie. Z tego co tu czytam to po zakupie kolejnego routera i logowaniu to chyba powinno wszystko działać. Proszę o jakieś info z Waszej strony :)

    Odpowiedz
    • 2022.03.04 00:31 Artur

      Tak, Powinno zadziałać.
      U mnie po zalogowaniu zadziałało.

      Nieoszacowane niebezpieczeństwo jest takie, że atak może się powtórzyć. Operator nie dał znać, jaka była natura ataku. Wysłanie „wipera” OTA z poziomu infrastruktury operatorskiej czy też bezpośredni ( radiowy ) atak na transpondery satelity.
      Operator prosi aby modemy ( uszkodzone ) pozostały włączone.

      Z analizy działania StatLink’a wiadomo, że prawdopodobnie jest tak watchdog który w co 20 dni restartuje urządzenie. Może w modemach TooWay wbudowany jest jakiś mechanizm recovery. Podobno są dwie kopie wystemu. Muszę chyba wylutować flash aby sprawdzić empirycznie co zostało w flashu modemu.

      Jak by ktoś chciał się pobawić a ma taki modem, na githubie ktoś rozpoczął proces analizy wstecznej. Niestety brak zakończenia i wiosków. Link https://rjmendez.github.io/posts/2018/09/rm4100-memdump/

      Odpowiedz
      • 2022.03.07 17:41 Bartek

        Firmware dostępny jest z poziomu seriala. Brakuje tylko jumpera na pcb – osoby siedzące w temacie WRT/DD-wrt szybko ogarną temat.

        Odpowiedz
  • 2022.03.03 22:02 Anna

    Czyli wystarczy kupić nowy modem i będzie działać?

    Odpowiedz
    • 2022.03.04 00:13 Artur

      Tak. Instalacja nowego modemu powinna zadziałać. Trzeba tylko mieć kod aktywacyjny ( ten sam co przy pierwszej instalacji )

      Odpowiedz
      • 2022.03.04 11:45 Adam

        Jaki musi to być modem? Musi to być modem jakiegoś określonego typu lub z jakimś określonym oprogramowaniem? Możesz mi wskazać czy obecnie gdzieś takie modemy są dostępne do zakupu?
        Teraz mam modem Tooway z wi-fi z wykupioną usługą internetu satelitarnego od bigblu

        Odpowiedz
        • 2022.03.04 12:18 Artur

          Modemy działające z usługą TooWay w Europie ( empirycznie sprawdzone ) to:
          1. SurfBeam 2, type: RM4100, 1 portowy
          2. SurfBeam 2 Pro, type: RM5111, rozbudowany z WiFi

          Pewnie są też inne typy ale te mam w ręku.
          RM4100 trafiony atakiem w czwartek. Na tą chwile martwy.
          RM5111 działa po aktywacji.

          Odpowiedz
  • 2022.03.04 05:17 Maajaaost

    Wielkie dzięki za odpowiedź. Czy musi być ten sam modem czy wystarczy viasat ( bez WiFi)

    Odpowiedz
    • 2022.03.04 11:28 Artur

      Może być każdy inny który działa w sieci VIASAT / TooWay. Ja miałem „trafiony” modem jedno portowy, teraz mam podłączony modem z wifi. Aktywacja przebiegła bez problemu. Trzeba tylko znać kod aktywacyjny i „kolor” wiązki ( jest to oznaczenie polaryzacji sygnału i grupy transponderów która obsługuje nasz rejon. )
      Narazie jestem na 3G/LTE aby nie uszkodzić zapasowego modemu w razie powtórki ataku, ale jak by nie miał wyjścia to bym działał na tooway’u. Ewentualnie na noc bym go wyłączył o ile to nie jest łącze ISP dla kilku domów / lokalizacji.

      Odpowiedz
  • 2022.03.04 07:46 Sasha

    Wspominacie o Elonie a zastanawiacie się kto mógł popsuć modemy użytkowników u konkurencji.
    Początek wojny to idealny moment na takie ataki. Przecież i tak wszystko pójdzie na rosyjskich hakerów i Putina.

    Odpowiedz
    • 2022.03.04 10:55 Artur

      Atrybucja to bardzo ciężki temat.
      Jak to się mówi „Stawiam dolary przeciwko orzechom”, że za atakiem raczej stoi Szósta Dyrekcja GRU niż ktokolwiek inny. Techniczne wykonawca może być inny, na ich usługach, ale smycz kończy się u nich.

      Odpowiedz
  • 2022.03.04 09:50 Sylwester

    Witam gorąco.
    Też borykam się z tym problemem. Przeszukałem całą sieć, ale jedyne konkrety znalazłem tutaj.
    Posiadam 2 routery, jeden, który pracował w trakcie ataku i w tej chwili nie mam połączenia z netem, a duża okrągła dioda led świeci na biało, oraz drugi używany wcześniej.
    Po podłączeniu tego drugiego mam połączenie z internetem, ale nie mogę wejść na żadną stronę ponieważ przekierowuje mnie do aktywacji. Klucza nie posiadam, internet mam od 2014 roku, więc dokumenty mogły się gdzieś zawieruszyć. Dodzwonić do Viasat się nie mogę, nikt nie odpowiada na maile. Gorąca prośba o namiar do Pana Artura, lub kogoś, kto podpowie gdzie znajdę mój klucz aktywacji.

    Odpowiedz
    • 2022.03.04 11:13 Artur

      Niestety, ale w Pana sytuacji to tylko operator / reseller może pomóc. Mają dostęp do systemu aktywacyjnego, choć chyba nowych aktywacji nie robią narazie. Ale obecnym użytkownikom pomagają.
      Proszę probować dzwonić. Ja dodzwoniłem się do BigBlue oraz Skyconnect. Na samą awarie narazie niewiele poradzą, ale starają się pomóc. Numer aktywacyjny miałem w archiwach, ale pewnie mój reseller by go odnalazł w razie potrzeby. Z tego co wiem, do tak robią.
      Na podstawie tego co Pan pisze, jedna uwaga. Proszę o potwierdzenie, czy na „biało” świeci modem, który był podłączony w trakcie ataku ?
      Biała ( z boku duża ) dioda oznacza, że modem jest w trybie ( szukania ) aktualizacji oprogramowania. Jest to więc modem SB2-Plus z Wifi. To znaczy, że może uda się go zdalnie uratować. U mnie podłączony był modem jedno portowy. Po ataku był cały „ciemny”, tak jak opisałem i pobierał tylko niecałe 100mA z 30V. Normalnie około +/- 2A. Czyli może jednak jest jakiś cień szansy, że może uda się podnieść część uszkodzonych modemów zdalnie. Ale to zależy od tego czy to ten modem który został pierwotnie trafiony sygnalizuje teraz na biało chęć aktualizacji…

      Odpowiedz
      • 2022.03.04 12:55 Sylwester

        Panie Arturze dziękuję bardzo za szybką odpowiedź. Cieszę się, że istnieją tacy ludzie jak Pan.
        Po dodaniu posta udało mi się skontaktować z operatorem Viasat i otrzymałem mailem kod aktywacyjny. Pan z infolinii wysłał mi kod aktywacyjny z prośbą, abym do poniedziałku wstrzymał się z aktywacją, ponieważ w poniedziałek przewidują uruchomienie usługi na nowo i powinien zadziałać ten trafiony router, czyli ten z wielką białą diodą led.
        Zastanawiam się czy podłączać ten stary, z 4 diodami i aktywować usługę, czy poczekać do poniedziałku, ponieważ obiecują, że zdalnie aktywują mi ten który był trafiony, czyli z wielką diodą led, która w tej chwili świeci na biało.
        Czy jeżeli podłączę ten stary i go aktywuję, to czy po usunięciu awarii w dowolnej chwili będę mógł podłączyć ten trafiony i on sam się uaktywni??? Czy sam się naprawi np. gdy podłączę go za miesiąc?

        Odpowiedz
      • 2022.03.07 18:29 Leopold

        Nowy modem zainstalowałem zgodnie z instrukcją (192.168.100.1/instalki). Wszystkie kontrolki (modem/dla/cable status) świecą na zielono. Niestety nie ma możliwości połączenia z aktywacją.

        Odpowiedz
    • 2022.03.04 13:57 Joanna

      Klucz aktywacji tylko z papierami w umowie jest. taką informację dostałam od instalatora.

      Odpowiedz
  • 2022.03.04 10:24 Sofa

    Mój modem, z WiFi, umarł w czwartek około południa. Musiałem się przeprosić z LTE :(

    Odpowiedz
  • 2022.03.04 11:40 Buolo

    Nie chce mi się wierzyć, że przy tak drogich inwestycjach jakimi są turbiny wiatrowe inwestorzy polegają na jednym łączu satelitarnym zamiast korzystać z zapasowych łączy po LTE (oczywiście tam gdzie jest szansa na zasięg). Więc tytuł trochę clickbaitowy…

    Odpowiedz
    • 2022.03.04 11:57 Adam Haertle

      Nie chce ci się nie tyle wierzyć, co sprawdzić. Proszę bardzo „Dominik Bertrams, MD of wind farm operator Tobi Windenergie Verwaltungs GmbH, yesterday announced on Twitter the remote monitoring and control of thousands of wind turbines had failed.”

      Odpowiedz
    • 2022.03.07 17:50 Bartek

      Tego typu linki satelitarne głównie używane są do monitorowania tego typu infrastruktury – są one też bardzo popularne jako gatewaye danych dla stacji paliw, bramek na autostradach, monitorowania stanów wód (tamy) no i wszelkiego rodzaju infrastruktury np. Wysoko w górach. Był kiedyś przypadek w jednej sieci hipermarketów, kiedy tego typu linki były zasłaniane folią aluminiową a złodzieje kart płatniczych robili zakupy po przestawieniu się systemu płatniczego w tryb offline. ViaSat, a właściwie pasmo Ka, częściowo dedykowane jest dla cywili a częściowo dla wojska (wszystko publicznie dostępne w patentach) a sama viasat oferuję usługi cyberdefense.

      Odpowiedz
  • 2022.03.04 11:58 Marzena

    proszę pomóżcie. nie znam się na tym. jakiego modemu mam szukać uzywanego. mieszkam w lesie. brak neta to dla mnie tragedia finansowa.

    Odpowiedz
  • 2022.03.04 14:38 Michał

    Najlepsze jest to, że w TV o tym zdarzeniu nic nie mówią. Jednak dobrze wchodzić na z3s.

    Odpowiedz
  • 2022.03.04 20:35 Maajaaost

    Udało mi się dodzwonić do serwisu. W moim przypadku 299€ za nowy sprzęt. Obecny trafiony żyje białym światłem.Grzebanie w sieciach IP nie jest mi obce, ale ten nie odpowiada.

    Odpowiedz
    • 2022.03.04 21:40 Cuz

      Przeciez to nie twoja wina ze ktos przelamal zabezpieczeni. Powinni wykienic na swoj koszt. Walcz

      Odpowiedz
  • 2022.03.04 22:21 sir_STARy

    Będę się martwił gdy zabraknie pradu, nie internetu.

    Odpowiedz
  • 2022.03.05 16:41 Teoś

    Jeśli sprzęt jest po gwarancji i i tak jest zbrickowany to może ktoś spróbuje flashowania firmware? Zdjąć można z innego działającego a może firma udostępnia obraz? No i do wielu urządzeń da się dolutowac gniazdo seriala a w środku czeka stary dobry busybox. Zważywszy na zasięg problemu i na fakt ze to single point of failure bo reszta infrastruktury jest sprawna to może temat wart pogrzebania? No i wesprze UA. Mamy w PL jakieś hackerspace po piwnicach? Albo student w ramach zaliczenia technik cyfrowych uratuje świat?

    Odpowiedz
    • 2022.03.05 22:56 Maajaaost

      Gdyby coś takiego było to fajna sprawa na uratowanie sprzętu. Gdyby chociaż działał sam środek (po podłączeniu przewodu rj45), ale nie chce się łączyć. Dioda pomarańczowa w LAN działa, ale komp tylko szuka adresu i bez odpowiedzi. Soft jest chyba jak skarb, który nie wyjdzie z sejfu.

      Odpowiedz
    • 2022.03.07 17:21 Bartek

      Można spróbować via Serial i/lub jTAG – Tylko trzeba dowiedzieć się czy po ataku dostępne są certyfikaty (wgrywane na poziomie produkcji na partycje certs”) gdyż to one pozwalają modemowi na zalogowanie się „do poczekalni” i pobranie aktualizacji nawet jeśli nie jest on aktywowany. Każdy nieaktywowany modem ma dostęp do FTP’a na którym wystawiony jest firmware dla całej grupy urządzeń. Ciekaw jestem czy ViaSat naprawi te modemy w ramach uslugi czy tak jak piszą inni ludzie zawoła 300 euro za nowy sprzet.

      Odpowiedz
  • 2022.03.05 21:48 T@m3k

    Elon Musk chyba dziś pisał o ataku na starlinka na szczęście udało im się to zablokować aktualizacja softu.

    Odpowiedz
  • 2022.03.06 13:32 Łukasz

    To teraz już wiem czemu u mnie też modem przestał odpowiadać, na szczęście coś mi podpowiedziało żeby kupić sobie zapasowy jak znajdę gdzieś na aukcjach, akurat mam bez wi-fi wbudowanego bo taki miałem, na szczęście aktywacja się udała bez problemu, ale zauważyłem że były problemy z siecią, modem potrafił się zresetować po podłączeniu do satelity gdy łączył się z internetem

    Odpowiedz
    • 2022.03.15 20:03 Łuki

      Łukasz miałeś umowę z bigblu

      Odpowiedz
  • 2022.03.07 09:36 Rav

    Ja mam modem z Wifi. Świeci cały czas na biało, choć w instrukcji nie ma takiej opcji. Tam myślałem, że to coś z nim, ponieważ przestał działać, w tym sieć domowa. Próbowałem się z nim połączyć, resetować, nic nie działało. Dzięki Wam przynajmniej wiem o co chodzi.

    Odpowiedz
  • 2022.03.07 09:53 Rav

    a co do modemu, ja mam sprzęt dzierżawiony, co miesiąc za sprzęt płaciłem abonament, to chyba będą musieli go naprawić/ wymienić, o ile nie ogłoszą upadłości (oby nie).

    Odpowiedz
  • 2022.03.07 09:57 Kamil

    Dzień dobry.
    Ja posiadam modem bez WIFI i palą się wszystkie 4 niebieskie diody ,nie migają oczywiście internet nie działa ale czy modem jest uszkodzony ? Prośba o odpowiedź.

    Odpowiedz
  • 2022.03.07 12:09 Macjej

    Mój modem świeci ciągle na biało co robić? Czekać aż naprawią czy kupować nowy modem pomocy mieszkam w lesie bez internetu

    Odpowiedz
  • 2022.03.07 13:13 Joanna

    Czy ktoś już ma internet z Viasat ? W poprzednich postach było info że podobno mają dzisiaj coś działać ….

    Odpowiedz
    • 2022.03.07 18:13 MD

      U nas cisza, modem ciagle swieci sie na bialo. Tez dostalismy info, zeby czekac na upgrade i trzymac sprzet podpiety do pradu, ale nie mowili o pon, tylko „w przeciagu kilku dni”…

      Rozwazamy przejscie na starlinka, bo jakos nie mamy wiary, ze VIASAT to ogarnie w najblizszej przyszlosci :(

      I wielkie dzieki dla Was za wszystkie updaty, bez nich nasz poziom zrozumienia o co common bylby zupelnie gdzies indziej.

      Odpowiedz
  • 2022.03.07 14:40 Wolf

    Dziś rozmawiałem z pomocą techniczną Bigblu, praktycznie nic nie wiadomo ani o sposobie ani o terminie usunięcia usterki, proszą o cierpliwość. Z Viasat otrzymałem już kilka takich samych sms-ów i maili z przeprosinami i zapewnieniami o tym, że robią wszystko co w ich mocy.

    Odpowiedz
  • 2022.03.07 16:57 Bartek

    Ciekaw jestem czy atakujący wywalali certyfikaty z modemów (DOCSIS) czy po prostu niszczyli firmware – starsze modemy maja 2 obrazy i na poziomie uBoot’a przełączają się pomiędzy FW.. FW jest na FTP Sądząc po opisie to raczej modemy są skutecznie unieruchomione. Ciekawe czy modemy zostały zaatakowane z poziomu clienta vSAT podpiętego do ich sieci (i odpalajacego exploity na pradawny firmware starych modemów z kernelem 2.6 lub na ich tcp-acceleration-proxy) czy komuś udało się wrzucić aktualizację która była wypchnięta do vSAT’ow.
    Modemy mają możliwość flashowania / pobierania certów z USB ale nie z poziomu uBoot’a. Wygląda że zostaje flashowanie przez Serial (Jumper R519!) albo eJTAG J21. Jak ktoś ma padnięty modem to można zerknąć czy certyfikaty nadal są dostępne co znacząco ułatwi recovery.

    Odpowiedz
    • 2022.03.07 19:29 123

      Pojedziesz zerami po niskich adresach i tyle widziałeś u-boota. A gdybym miał niszczyć na poważnie, to na wszelki wypadek najpierw bym jeszcze pliki certów nadpisał. A gdybym chciał jeszcze uszkodzić HW, to bym po nadpisaniu bootsektorów i najważniejszych plików zostawił pisanie w pętli żeby dorżnąć flasha.

      Odpowiedz
      • 2022.03.08 11:22 Bartek

        No jeszcze można fizycznie uszkodzić TRIA/ODU która:
        a) Ma mechaniczny przełącznik polaryzacji (ograniczony lifetime)
        b) zapisuje do własnego flasha w atmelu np. ilość przepracowanych godzin i inne dane kalibracyjne – jak to napisałeś można teoretycznie „dorżnąć flasha”
        Taki bardziej złożony atak mógłby ustawić ODU przejętych terminali na maksymalną moc nadawczą i używając komend testowych postawić CW na wszyskich kanałach w danym spot-beamine. Ciekaw jestem czy te vSAT’y są w stanie wejść na 30-31Ghz czyli pasmo (TX) dedykowane dla military. Ot taki teoretyczny Threat Modeling ;]

        Odpowiedz
        • 2022.03.09 12:44 123

          Hej, dzięki za odp.

          Dopiero teraz dotarło do mnie, że wyleciały modemy w całej Europie, a nie tylko w UA, i to w dodatku w infrastrukturze strategicznej. A ponieważ to nie jest przypadek (patrząc na statystyki ufności prawdopodobieństwo na poziomie 1e-5-1e-3%), to jest to uderzenie militarne na całą Europę (czyli na nas też). Wobec braku odpowiedzi, coś nasi europejscy politycy ewidentnie nie mają jaj…

          Odpowiedz
  • 2022.03.07 17:13 Bartek

    Jeśli ktoś poszukuje tanich modemów to polecam hiszpańskie portale aukcyjne (wallapop) gdzie modem można dostać w granicach 5-35 euro a cały zestaw (z ODU/TRIA) za 100 euro + przesyłka (nie jest to lekki zestaw).

    Odpowiedz
    • 2022.03.09 13:17 Kowal

      lecz czy jest to legit strona i jak długo by trzeba było czekać na dostarczenie, znalazłem jakiś tam router w granicach 100 zl też pytanie czy nowy router na pewno pomoże czy czekać na rozwiązanie ze strony viasat

      Odpowiedz
      • 2022.03.10 18:22 Bartek

        Która strona? Satsig i prośba o podesłanie uszkodzonego modemu czy wallapop? Ja swoje modemy i zestawy kupowałem z wallapop ale mieszkam w BCN więc wysyłka była lokalna. Admin SatSig pomaga mi w zdobyciu modemu do analizy ataku i sprawdzenia jak modem został zbrickowany oraz czy da się go naprawić. Jeśli ViaSat i pośrednicy wysyłają nowe modemy to zapewne nie jest to prosta sprawa. Jeśli masz dostęp do takiego modemu i możesz go wysłać to skontaktuj się z [email protected] a on przekaże namiary do mnie – ja zapłacę za przesyłkę i chętnie sprawdzę co się stało bo w sieci ludzie spekulują a nie ma twardej analizy. Pewna firma, 5 lat temu przekazała viasat listę błędów umożliwiających kompletne, zdalne przejęcie nie tylko modemów a hub’a (przez który można wypchnąć złośliwa poprawkę lub wykonać polecenie via snmp) – jak widać niezbyt wiele zrobili żeby zabezpieczyć sieć kliencką

        Odpowiedz
  • 2022.03.07 21:44 Maajaaost

    Skąd można zassać taki firmware? Mozna spróbować, bo i tak sprzęt chyba zbyt szybko nie wróci do dawnej pracy.

    Odpowiedz
    • 2022.03.08 11:09 Bartek

      Firmware można pobrać używając aktywowanego lub nie modemu vSAT. Jednym z komponentów DOCSIS jest serwer FTP na którym znajduje się czysty firmware do wielu modemów (Mobile Terminal, Marine Terminals, Surfbeam2 2+ etc.). Adres IP tego serwera FTP dostarczany jest w ramach konfiguracji modemu (nie musi być „aktywowany”, wystarczy jak masz link z CMTS. To jest pytanie hipotetyczne czy masz umiejętności, czas i chęci wrzucenia takiego firmware’u do swojego modemu? Przydał by się dump z uszkodzonego modemu (Starego i nowego) żeby zobaczyć co się stało.

      Odpowiedz
  • 2022.03.09 18:09 Bartek

    Jeśli ktoś posiada modem który nie startuje po ataku to istnieje możliwość podarowania go do analizy i sprawdzenia czy da się go zreanimować: https://www.satsig.net/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1646161484

    Odpowiedz
    • 2022.03.11 10:40 Kowal

      Jak to działa wysyłasz im modem czy coś a i mój świeci na biało

      Odpowiedz
  • 2022.03.09 20:50 Maajaaost

    Mój jedynie świeci białym światłem i tyle. Próbowałem połączyć się z nim poprzez LAN, ale komp(Linux 20.1)non stop próbuje połączyć się z nim i brak odpowiedzi z routera.

    Odpowiedz
  • 2022.03.10 06:45 olgierd

    nowe info mają wysyłać nowy sprzęt od przyszłego tygodnia co przekłada się na to że w Polsce będą wysyłać później czyli możliwe że do końca marca

    Odpowiedz
  • 2022.03.10 10:01 MD

    Czy ktos odzyskal juz dostep? Bo od awarii minelo juz 2 tygodnie i nic nowego nie wiadomo a przyznam, ze nam cierpliwosc sie konczy:(

    Odpowiedz
  • 2022.03.10 11:22 Joanna

    Po kontakcie z obsługą Bigblu, uzyskałam informację dobra dla ich klientów że będą wysyłać nowe modemy od przyszłego tygodnia, niestety ze strony Viasat z którym mam umowe na dostarczenie internetu cisza. Swoją drogą myślałam że to solidna firma ale po ich zachowaniu i braku jakiegokolwiek kontaktu od początku awarii jestem zbulwersowana i chyba przejdę do Bigblu mimo że będzie mnie to kosztować o połowę więcej :(((

    Odpowiedz
    • 2022.03.10 20:02 Brygida

      Czy wiadomo gdzie jest siedziba bigblu, bo adres na Orzyckiej w Warszawie nie jest prawdziwy. Czy mogę prosić o numer telefonu do nich, bo tylko odzywa się automatyczna informacja.

      Odpowiedz
      • 2022.03.10 22:51 Joanna

        Ja dzwoniłam pod numer 533 666 422

        Odpowiedz
  • 2022.03.10 21:22 Wolf

    Spróbuj zadzwonić do pomocy technicznej p. Andrzej Cendrowski tel. 22 263 90 61 lub 605 345 350, adresu niestety nie znam.

    Odpowiedz
  • 2022.03.11 09:01 Malgorzata

    A ktos ma jakis kontakt do Viasat internet? Klasycznie zero odbierania telefonu i odpowiedzi na maile :( Zaczynam sie zastanawiac jak skuteczie wypowiedziec umowe w takich okolicznosciach

    Odpowiedz
    • 2022.03.11 09:49 Sylwester

      Pani Małgorzato do Viasat dodzwoni się Pani jedynie pod podanym na stronie nr tel.
      22 152 04 25. Mi udało się dodzwonić kilka razy, ostatnio miałem kontakt z Viasatem 08.03.2022r., około godz. 11, proszę nie rozłączać się dopóki ktoś się nie odezwie, lub połączenie samo się nie skończy.
      Ostatnia rozmowa wyglądała tak:
      Komunikat o nietypowym zachowaniu sieci, kilka sekund sygnału, komunikat w j. angielskim o połączeniu ze skrzynką pocztową, 2-3 sekundy ciszy, powiedziałem halo i odezwał się Pan, który wyjaśnił mi, że jeżeli mój stary modem działa, to muszę czekać, aż Viasat USA da zielone światło do podłączenia modemu trafionego podczas ataku, a do tego czasu mogę korzystać ze starego modemu. Ten trafiony to był RM5111, a ten stary który działa obecnie to RM4100 – Pan Artur wspominany w artykule wykazuje się ogromną wiedzą w tym zakresie, proszę poprosić Go o namiar na siebie, to może coś pomoże.

      Odpowiedz
      • 2022.03.11 11:05 Malgorzata

        Dziekuje bardzo – ale chyba mial Pan szczescie. Mimo tego, ze dzwonie regularnie, udalo sie tez raz, ale to bylo wtedy kiedy twierdzili, ze beda uruchamiac modemy zdalnie. I wtedy zamiast informacji o skrzynce (you’ve reached a mailbox…) byla o tym, ze polaczenie jest nagrywane (this call is being recorded).

        Rece opadaja na to podejscie do klienta…

        Odpowiedz
        • 2022.03.11 13:20 Sofa

          Dzisiejsza wiadomość z Bigblu: Modemy dotkniętych awarią klientów muszą zostać wymienione, oczekujemy na informacje od firmy Viasat dotyczące terminów dostarczenia sprzętu zastępczego.

          Odpowiedz
        • 2022.03.11 14:17 Sylwester

          Niestety Pani Małgorzato jesteśmy zbyt małym gronem odbiorców, żeby ktoś się nami zainteresował.
          Osobiście korzystam z internetu satelitarnego od 2014r., ponieważ jest to jedyne działające rozwiązanie. Żaden dostawca mobilny nie jest w stanie zapewnić mi zasięgu, nie mam żadnego kabla do którego mógłbym się podłączyć, więc satelita to jedyne rozwiązanie. Pozostaje jedynie czekać – myślę, że teraz to już kwestia dni. Na stronie bigblu, czyli firmy Europasat jest komunikat o usunięciu awarii, oraz o planowanych wymianach sprzętu przez Viasat, może i do nas dotrze nowy sprzęt. Jestem też w kontakcie z serwisem, czyli firmą TelkomTelmor, kilka dni temu Pan serwisant powiedział mi, że posiada na stanie 2 modemy, ale może mi wymienić modem wyłącznie na zlecenie od Viasat. Czekam jeszcze do poniedziałku, potem będę dzwonił do Viasat z prośbą o przysłanie serwisanta i nowego modemu.

          Odpowiedz
          • 2022.03.14 08:17 Malgorzata

            U nas tez nie ma alternatywy (moze poza starlink ;), zasieg telefonu ledwo wystarcza na smsy :(

            Ja na prawde wiele rozumiem – cyber atak (choc czytam, ze dobrzy ludzie ostrzegalia viasat, ze sie wogle nie zabezpiecza…), tysiace modemow do wyiany, co jest operacja i kosztowna i trudna logistycznie. To czego nie rozumiem jest brak odbierania telefonow przez VIASAT INTERNET. Dzwonie regularnie (np w piatek bylo 40+ telefonow o roznych porach dnia) i nic. Bigblu chociaz daje swoim klientom jakies bardziej detaliczne informacje – a w VIASAT oprocz lakonicznego nagrania/info na stronie nie ma nic.

            Jak tylko sytuacja sie ustabilizuje, wypowiadam im umowe i przechodze do innego operatora. Wiem, ze to to samo, ale chociaz z innymi jest kontakt.

  • 2022.03.11 16:25 MICHAŁ

    Otrzymaliśmy informację od naszego właściciela satelity i dostawcy sieci, firmy Viasat, który zidentyfikował przyczynę cyberataku, który w ciągu ostatnich dwóch tygodni spowodował przerwę w dostępie do Internetu dla dziesiątek tysięcy użytkowników w całej Europie, korzystających z usług KA-Sat. Firma Viasat potwierdziła już sposób, w jaki można przywrócić połączenie z siecią.

    Modemy dotkniętych awarią klientów muszą zostać wymienione.

    Wiemy, że modemy wszystkich poszkodowanych klientów staną się bezużyteczne i dlatego musimy wymienić sprzęt. Obecnie oczekujemy na informacje od firmy Viasat dotyczące terminów dostarczenia sprzętu zastępczego, co jest niezbędne do jak najszybszego rozwiązania tej sytuacji. Planujemy rozpocząć wysyłanie modemów zastępczych, jak tylko otrzymamy je od Viasat, wraz z jasną instrukcją. Wymiana nie będzie wiązała się z żadnymi kosztami.

    Doceniamy frustrację, jaką wywołuje ta przedłużająca się przerwa w dostawie i kontynuujemy współpracę z Viasat w celu potwierdzenia harmonogramów dostaw modemów zastępczych w najbliższych dniach.

    Z poważaniem

    Zespół bigblu

    Odpowiedz
    • 2022.03.14 08:20 Malgorzata

      Dzieki za update! Zakladam, ze takiej ilosci modemow nie ma w magazynach i proces potrwa dluzej niz dlugo…

      Odpowiedz
    • 2022.03.28 15:14 Lucyna

      28.03.2022 dowiedziałam się od pracownika Bigblu że nadal trwa usuwanie awari a modem mogę otrzymać za 2 – 3 tygodnie. A niby 11.03 było już ustalone co się stało.
      Czy za 2 – 3 tygodnie dowiemy się że jeszcze nie i następne 2 – 3 tygodnie.

      Odpowiedz
  • 2022.03.12 22:59 Maajaaost

    Udało mi się kupić rm4100 z drugiej ręki. Bez problemu zalogował się do sieci po podłączeniu do prądu oraz satelity. W kompie pokazuje połączenie, ale brakuje mi adresu po jakim mogę zmienić configuracje czy też hasło dostępu. 192.168.1.1 (100.1) nie działa.

    Odpowiedz
    • 2022.03.13 11:04 Kowal

      z jakiej strony pani kupiła ten modem

      Odpowiedz
      • 2022.03.13 13:39 Maajaaost

        Akurat znalazłem cały kpl wraz z czaszą na ebay.De. Jest kilka zestawów jeszcze po środku De. Nie wiem tylko jak z wysyłką za granicę do PL.

        Odpowiedz
        • 2022.03.14 11:23 olgierd

          na nich nie bardzo jest co liczyć wiadomo chyba że ktoś ma alternatywy a ja niemam dlatego szukam jakiegoś modemu żeby kupić lecz szukam tej wersji surfbeam 2 pro bo taką mam teraz lecz niesprawna

          Odpowiedz
    • 2022.03.15 16:46 Bogdan

      A ile kosztował ten modem??

      Odpowiedz
  • 2022.03.13 20:28 Łuki

    Modem nie ruszy bez aktywacji która w chwili obecnej jest wyłączona.Pozdr

    Odpowiedz
    • 2022.03.14 15:29 Adam

      Aktywacja cały czas działa.

      Odpowiedz
  • 2022.03.14 10:51 Bogdan

    Aktywacja działa. Trzeba tylko znać swój kod. Używane modemy pobierają aktualizacje. Wszystko działa. Aktywowałem w sobotę ;)

    Odpowiedz
  • 2022.03.14 22:13 Maajaaost

    Wielkie dzięki za wszystko. Właśnie zrobiłem aktywację i wszystko działa. Po podpięciu do sieci trzeba chwilę poczekać (ok. 5-7minut) a później wpisać adres obojętny. Pojawia się strona do logowania, podajemy kod i czekamy. Następnie samoczynny reset routera i działa.

    Odpowiedz
  • 2022.03.15 08:26 Macjej

    Mógłby ktoś dać linka tu do jakiegoś sprawnego modemu surfbeam 2 pro żebym mógł osobiście kupić

    Odpowiedz
  • 2022.03.15 12:15 Maajaaost

    Kwestia zaufania do sprzedającego. Jedynie aby wiedzieć czy dany router jest dobry to sprawdzenie numeru mac w centrali czy nie jest zablokowany. Każdy może powiedziec, że jest sprawny a później wiadomo jak bywa. W De tak samo oszukują jak wszędzie.

    Odpowiedz
  • 2022.03.15 12:44 Bogdan

    Jest kilka na eBayu…Ryzyk fizyk czy sprawne. Na allegro brak bo cena może być z kosmosu.

    Odpowiedz
  • 2022.03.15 13:06 Wolf

    Czy ktoś z Państwa kupował na Wallapop, chodzi mi o sposób dostawy, bo z tego co widzę, to dostarczają głównie do Hiszpanii i Włoch, swego adresu nie mogę dodać, bo nigdzie w pobliżu nie ma punktu odbioru.

    Odpowiedz
    • 2022.03.15 15:46 Bartek

      Ja kupilem wszystkie 4 modemy / zestawów na wallapop ale z dostawą do ES – taniej nie znalazłem. Musiał byś dogadać się ze sprzedającym że oddzielnie zapłacisz za przesyłkę lub ewentualnie mogę zamówić do siebie i wysłać modem pocztą lub cały zestaw (myślę że 10KG+) VikingBus’em np. https://www.facebook.com/TeamWiking/. Nie wrzucam tutaj mojego adresu ale możesz napisać via https://www.satsig.net (link w innym poscie)

      Odpowiedz
      • 2022.03.15 16:36 Macjej

        Jeśli mógłby pan wysłać do siebie a potem do mnie to ja byłbym chętny lecz szukam modelu surfbeam 2 pro

        Odpowiedz
        • 2022.03.16 11:53 Bartek

          Tak – mógłbym wysłać do siebie i dalej do PL. Od 19 do 26 będę na urlopie ale jak coś to pomogę.
          Czy pisząc o „SurfBeam 2 Pro” chodzi o model SurfBeam 2+ (RM5111) z Wi-Fi, 4x Ethernet 1xRJ11 i USB?
          Czy o ten szary, płaski modem z 2012 roku który już nie jest dostępny bo nowsze modemy są „szybsze” (mod/demod)
          Chyba że piszesz o mobilnym zestawie SurfBeam 2 Pro Portable?

          Odpowiedz
          • 2022.03.16 16:26 Macjej

            chodzi o ten modem z wifi, 4 porty LAN i nie jest on płaski

  • 2022.03.15 13:54 Łuki

    Ja dostaję info że modem jest w użyciu.Nie mogę aktywować.Ktos ma jakiś pomysł.Pozdrawiam.

    Odpowiedz
  • 2022.03.15 19:40 Łuki

    Jeszcze jedno pytanko.Te osoby którym udało się aktywować.Mieliscie umowę z viasat czy bigblue.Pozdrawiam

    Odpowiedz
    • 2022.03.16 09:50 Sylwester

      Ja miałem umowę z Viasat, choć teraz nie pamiętam, czy stary modem nie pochodzi z czasów, kiedy sygnał dostarczał mi Europasat, czyli obecne Bigblu.
      W moim przypadku w 2014 roku podpisywałem umowę z firmą AVC Polska, potem dostawca sam mi się zmienił na firmę Europasat (obecnie Bigblu). W 2019 roku oddałem do użytku nowy dom i poprosiłem firmę Viasat o przeniesienie zestawu do nowego domu, ponieważ stojący stary dom wyburzaliśmy. Wiem na 100%, że w tamtym momencie zamontowano mi nowy zestaw (talerz + modem), a stary modem pozostał u mnie w domu. Na obu modemach wybite jest logo Viasat, więc pewności nie mam, kto ostatni dostarczał sygnał do starego modemu, ale na 99% był to Viasat. Proszę o informację, czy komuś udało się już otrzymać nowy modem, lub czy komuś zdalnie uruchomiono stary.

      Odpowiedz
    • 2022.03.16 14:19 Bogdan

      Z big blue i wcześniejsze były z EUROPASAT.

      Odpowiedz
  • 2022.03.16 15:30 Maajaaost

    Umowę akurat mam że skydsl, ale byłem 3 tygodnie bez netu.

    Odpowiedz
  • 2022.03.16 16:18 Łuki

    Dzięki za wszelkie info .Ja niestety mam z viasat z siedzibą w lozannie w Szwajcarii.I stwierdzili że wychodzą z polskiego rynku i zablokowali aktywację.Pozdrawiam.

    Odpowiedz
    • 2022.03.16 19:54 Joanna

      czy oznacza to ze z viasat w ogóle nie wysla ?

      Odpowiedz
      • 2022.03.17 08:14 Łuki

        Dokładnie tak.Umowe wypowiadasz i przechodzisz do innego podmiotu.Proponuje firmę Kempa satellite z Warszawy.Viasat ma swoich klientów w ….. Pozdrawiam

        Odpowiedz
        • 2022.03.17 12:10 olgierd

          A czy ta Kempa satelitę też ma awarie czy wysyłają normalnie

          Odpowiedz
        • 2022.03.17 14:17 Joanna

          Czy to sprawdzona firma? Moja lokalizacja jest pod granicą Słowacji do Warszawy daleko :) Żebym się nie nacięła

          Odpowiedz
        • 2022.04.18 18:47 Aśka

          Mam umowę z Kempa. To tylko pośrednik. Internet obsługiwany jest przez bigblu. Na umowie jest jeszcze inna nazwa firmy. Urządzenie padło tak samo jak innym i nadal nie mam nowego.

          Odpowiedz
  • 2022.03.16 16:22 Bogdan

    Wysyłka nowych modemów będzie odbywała się z Holandii…Big blue już przed atakiem nie wysyłało sprzętu tylko przychodził z Holandii. Według jakiego klucza będzie wysyłka?? ….Niemcy, Holandia, Francja, Austria, Belgia, Ukraina…potem długo długo nic i dopiero Polska.;)

    Odpowiedz
    • 2022.03.16 17:02 olgierd

      Do mnie modem ma być wysłany do miesiąca

      Odpowiedz
      • 2022.03.16 19:50 Joanna

        z bigblu czy z viasat?

        Odpowiedz
        • 2022.03.17 06:43 olgierd

          z big blu, pytałem sąsiada kiedy zostanie wysłany do naszej lokalizacji i tak mi powiedział z tego co wiem to ma lepsze kontakty z nimi

          Odpowiedz
  • 2022.03.17 11:05 Adam

    Czy ktoś już próbował wylutować pamięć flash z firmware i wgrać na niego nowy firmware? Teoretycznie powinno to zadziałać bez żadnego problemu – wylutowanie kostki z płyty, przeprogramowanie czystym wsadem, wlutowanie na płytę i uruchomienie OTA update. Teoretycznie powinno to zadziałać.

    Odpowiedz
  • 2022.03.17 11:28 Adam

    Jeżeli ktoś posiada uszkodzony terminal i nie boi się go pożyczyć w celach naukowych to proszę o kontakt – spróbuję wylutować kość z firmware i wgrać czysty firmware. Istnieje szansa, że to zadziała.

    Odpowiedz
    • 2022.03.18 13:53 Maajaaost

      Skąd jesteś?
      U mnie leży i świeci białym światłem-Rm5111

      Odpowiedz
    • 2022.03.21 13:26 Sylwester

      Panie Adamie, czy udało się już Panu wgrać nowy firmware do uszkodzonego modemu? Jeżeli tak, to jestem skłonny podesłać mój uszkodzony RM5111, proszę o info 513 562 680, lub mail [email protected]

      Odpowiedz
    • 2022.04.02 12:06 Bogdan

      Adam, w ten sposób zrobisz tylko klona dobrego modemu. Twój nowy modem będzie miał ten sam MACadres. Bedzie działał jeden i drugi ale nie razem….W RM4100 po otwarciu masz dostęp do złącza RX, TX. Bez wlutowania musi zadziałać.

      Odpowiedz
  • 2022.03.17 14:04 Toluen

    Witam, jestem klientem Viasat i jak wszyscy tutaj zmagam się z problemem braku internetu. Planuje zakupić drugi modem, ale niestety nie mam kodów aktywacyjnych, a z Viasat kontakt jest niestety niemożliwy, pisze, dzwonię i nic. Czy ma ktoś może jakiś pomysł skąd taki kod mógłbym uzyskać? Bardzo dziękuję za wszelką pomoc!

    Odpowiedz
    • 2022.03.17 14:20 Joanna

      Słyszałam że Viasat ma rozwiązywać umowy, także chyba ratunkiem jest jedynie przejście do kogo innego.

      Odpowiedz
      • 2022.03.17 19:19 Toluen

        A skąd ta informacja? Udało się Pani dodzwonić na infolinię czy z innego źródła? Dziekije

        Odpowiedz
        • 2022.03.17 21:33 Joanna

          Zadzwonilam do Kempa satelite i pan z ktorym rozmawialam przekazal ze jutro czyli 18.03 ma dostac od nich informacje czy wycofaja sie z rynku i rowiaza umowy, bo takie plany byly. Ktos wyzej w poscie tez o tym wspominal

          Odpowiedz
          • 2022.03.18 08:32 Toluen

            Ok, dziękuję. To w takim razie chyba powoli zacznę się rozglądać za nowym dostawca. Jakby miała Pani jeszcze jakieś wieści w temacie to bardzo proszę o informację tutaj. Pozdrawiam

    • 2022.03.26 16:21 Maciek

      Mam drugi modem, pisałem, dzwoniłem do viasat i nikt nie reaguje.
      Modem łączy się z satelitą ale potrzebny jest klucz aktywacji tutaj pojawia się problem bo usługodawca ma wszystko w d..

      Odpowiedz
  • 2022.03.18 16:11 Wolf

    Bigblu zaczyna wysyłać modemy, właśnie otrzymałem maila z prośbą o weryfikację adresu dostawy.

    Odpowiedz
  • 2022.03.19 17:12 Joanna

    A ja dodzwoniłam sie do Viasat, aż byłam w szoku ale tam oczywiście Pan nic nie wie i proszę czekać i nie mamy żadnych informacji itp…itd…żenada.

    Odpowiedz
  • 2022.03.19 18:10 Kowal

    teraz moje pytanie zamówiłem internet od tooway bo nie mam już siły czekać na bigblu i pytanie czy żeby zainstalować modem i tą antenę co wyślą trzeba mieć internet z zewnątrz czyli inny bo nie jestem pewny

    Odpowiedz
  • 2022.03.19 21:54 Wolf

    @Kowal, jeżeli nie odesłałeś jeszcze dotychczas używanej anteny, to wystarczy zmiana modemu i aktywacja za pomocą klucza, który otrzymasz w mailu od dostawcy usługi. Natomiast gdy instalujesz cały zestaw, to nie myślę, że musisz obejrzeć filmik instruktażowy z instalacji anteny, dostępny na youtubie.

    Odpowiedz
    • 2022.03.20 07:54 Kowal

      a tylko teraz właśnie się dowiedziałem że chyba zawaliłem sprawę, wiesz może czy Kempa satelite czyli tooway sprzedaje obecnie modemy z wbudowanym wifi czy bez?

      Odpowiedz
    • 2022.03.21 09:35 Kowal

      a wie ktoś kiedy dojdą do nas te modemy od bigblu lub kiedy zaczną wysyłać

      Odpowiedz
  • 2022.03.20 16:08 Wolf

    Myślę, że tak ale to który modem otrzymasz zależy od pakietu który wybierzesz np. przy pakiecie brązowym otrzymuje się modem bez wifi i podłużny TRIA (konwerter), przy tym masz o 10 pln niższą opłatę za dzierżawę sprzętu.

    Odpowiedz
    • 2022.03.20 17:25 Kowal

      W zasadzie wziąłem złoty pakiet od Kempa satelite mimo że mam dalej satelitę i modem świecący na biało od bigblu (w pakiecie srebrnym) lecz jak pisałem nie chciałem czekać długo a tu cyk dzień później pisze na stronie bigblu że trzeba coś tam potwierdzić teraz zostaje mi albo opłacać dwa abonamenty albo z któregoś zrezygnować jeśli to wogule możliwe bo ten nowy zestaw już jest wysłany

      Odpowiedz
  • 2022.03.20 18:57 Wolf

    Rezygnacja czyli odstąpienie od umowy jest możliwe w ciągu 14 dni od otrzymania zamówionego sprzętu, a jeżeli zestawu nie wysłano to anulowanie zamówienia bez żadnych konsekwencji.

    Odpowiedz
  • 2022.03.22 11:40 Bogdan

    Jeżeli Kempa ma modemy i je wysyła nowym abonentom, zamiast wymienić starym, to uważam że jest to sku*********.

    Odpowiedz
    • 2022.04.18 18:40 Aśka

      Zgadzam się – jestem obecnym klientem Kempy. Po awarii dostałam informację, że mam się kontaktować z bigblu. Bardzo niefajnie, że nowi klienci mają już sprzęt.

      Odpowiedz
  • 2022.03.22 14:01 olgierd

    Otrzymał już ktoś nowe modemy? Wie ktoś kiedy zaczną wysyłać? Cierpliwość się kończy..

    Odpowiedz
  • 2022.03.22 14:24 Sylwester

    Skoro do tej pory nikt nie otrzymał modemu z żadnej z firm sprzedających usługę, to tylko oznacza, że informacje o ich wysyłce są blefem, choć Bigblu w rozmowie telefonicznej potwierdza, że będą one wysyłane, przy czym nie podaje ani terminu, ani kolejności. Może to tylko taka mała wojenka pomiędzy operatorami, którzy wrzucają tutaj fakenewsy o zamiarze wysyłki modemów celem przejęcia klientów pozostałych operatorów. Moim zdaniem należy wstrzymać się do momentu otrzymania modemu – przeniesienie usługi może nic nie dać, może jedynie spowolnić proces. Proponuję założenie grupy na fb – chyba takiej nie ma…

    Odpowiedz
  • 2022.03.22 14:28 Joanna

    Dzisiaj podpisałam umowe z Kempa satelite modem mam mieć u siebie do piątku. Na Viasat już nie liczę.

    Odpowiedz
    • 2022.03.24 13:13 Marzena

      Ja to samo – w Kempie umowa od ręki, modem – nastepnego dnia. Viasat leci sobie w ch…

      Odpowiedz
      • 2022.03.26 16:12 Maciek

        Kontakt z viasat niemożliwy. Nikt nie odbiera telefonu. Napisałem maila, nie odpisali. Ma drugi modem który łączy się z satelitą ale potrzebny jest klucz dostępu. Pisałem o tym ale nie zareagowali. Co robić?

        Odpowiedz
        • 2022.03.29 08:53 Joanna

          ja poprostu napisałam do Viasat że odstępuję od umowy i przeszłam do Kępy. Dostałam maila od Viasat żebym im odesłała modem i po sprawie.

          Odpowiedz
    • 2022.04.18 18:54 Aśka

      Dziękuję za informacje. Jestem starym klientem Kempa i nie dostałam nowego sprzętu. Czuję się oszukana, skoro dla nowych klientów są urządzenia. Nie jest miło czytać takie rzeczy, choć dobrze wiedzieć. Wychodzi na to, że aby być traktowanym normalnie trzeba przeskoczyć do innego pośrednika.

      Odpowiedz
  • 2022.03.24 13:06 Joanna

    Modem dotarł do mnie, w sobotę instalacja i w końcu mam nadzieję będzie możliwość sterowania urządzeniami w domu uff…Pozdrawiam wszystkich którzy jeszcze walczą z przeciwnościami…

    Odpowiedz
    • 2022.03.24 18:19 Bogdan

      Nie trzeba czekać do soboty…;) Wystarczy przełożyć dwie wtyczki ewentualnie trzy i wpisać otrzymany kod.;)))

      Odpowiedz
      • 2022.03.25 07:30 Joanna

        tak, ale nie ma mnie na miejscu pozatym u mnie trzeba popodpinać wszystkie urządzenie pod wifi tj. pompe ciepła, monitoring itp…a do tego potrzeba mi już jakiegoś instalatora :))

        Odpowiedz
  • 2022.03.29 19:45 Aga

    Wiem z pierwszej ręki, że Viasat się zamyka, bardzo prawdopodobne, że Big blue też. My wypowiadamy umowę w Big blue i nawiązujemh nową z inną firmą.

    Odpowiedz
    • 2022.03.30 10:32 Sylwester

      Kochana Pani Ago kim jest ta pierwsza ręka? Proszę nie być nadgorliwym i czekać końca, ewentualnie dokumentu o rozwiązaniu umowy z obecnym operatorem i przejścia do nowego.
      Nasz cudowny kraj jest pełen absurdów prawnych, a w obecnym czasie gdzie liczy się tylko Ukraina, jej wojna i jej obywatele, polskie urzędy mogą mieć gdzieś ludzi, którzy pośpiesznie wypowiedzą umowę, lub bezmyślnie nawiążą współpracę z nowym operatorem, a potem rączka w nocniku, bo stary operator usługę przywróci i obciąży kosztami abonamentu… Wątpię w to, że Viasat, czy Bigblu po ewentualnej naprawie systemu tak łatwo wypuści klientów z ręki… Polecam kontakt z prawnikiem zanim podpiszecie umowy z nowymi operatorami, żeby potem nie przyszło płacić za usługę do 2 firm.

      Odpowiedz
      • 2022.03.30 18:48 Aga

        Niech każdy robi jak uważa. Od dwóch tygodni internet jest już dostępny. Problem w tym, że Big blu, Viasat nie mają modemów. Moja umowa kończy się w maju br. Wypowiedziałam ją natomiast w trybie natychmiastowym, w związku z nieświadczeniem usług od miesiąca. Nie mam zamiaru czekać kolejnego…nie wiadomo na co.

        Odpowiedz
  • 2022.03.30 11:49 Bogdan

    Viasat się zamyka ..hahaha A te inne firmy to czyją usługę sprzedają? Viasat to nie tylko internet z satelity KA-SAT. Czyje logo jest na modemach? Big blu? Sky DSL, Europasat, Kempa satelite??

    Odpowiedz
  • 2022.03.30 14:03 Wolf

    Bigblu obecnie nawet nie odbiera telefonów, u pozostałych dostawców dostępne są tylko zestawy modemami bez wifi lub twierdzą oni, że więcej będzie wiadomo za tydzień, bo na razie mają wstrzymaną sprzedaż.

    Odpowiedz
  • 2022.03.31 16:20 Leon

    Wygląda na to, że Kempa przejmuje klientów od Viasatu wraz z urządzeniami. Skoro Viasat wychodzi z Polski, to muszą jakoś rozwiązać kwestię sprzętu (anteny i konwertery). Opłaca im się sprzedać to jakiejś firmie, która przejmie klientów wraz z infrastrukturą i będzie musiała tylko wymienić wadliwy modem. Fatalne jest jednak to, że wszystko odbywa się jakby nieoficjalnie, bez konkretnych komunikatów i dopełnienia formalności. Wizerunkowo Amerykanie położyli tę operację po całości.

    Odpowiedz
    • 2022.03.31 20:06 Wolf

      Kempa wcale nie przejmuje klientów innych firm ale jako jedyna firma będąca oficjalnym przedstawicielem Viasat dysponuje jeszcze zapasami sprzętu. Zmiana przez klienta dostawcy usługi wygląda zawsze tak samo, wymienia się tylko modem i konwerter, antena pozostaje u klienta i przechodzi z firmy do firmy, chociaż i tak należy do Viasat.

      Odpowiedz
  • 2022.04.01 07:54 Małgorzata

    A ja mam pytanie jak udało się Państwu wypowiedzieć umowę w viasat jak nie ma z nimi żadnego kontaktu? Na meile nie odpisują telefonu nie odbierają… Już kończy mi się cierpliwość

    Odpowiedz
    • 2022.04.01 14:00 Sylwester

      Oj, oj porobiło się.
      Dziś dodzwoniłem się do Viasat w Polsce. Pan poinformował mnie, że jeżeli się zgodzę, to zadzwoni do mnie ktoś, kto będzie mógł mi wysłać nowy modem.
      Kilka minut po tej rozmowie zadzwonił Pan z Kempa i powiedział, że Viasat odsyła im swoich klientów, ale trzeba zawrzeć nową umowę z Kempa.
      Nie wahałem się i taką umowę pół godziny temu podpisałem, zapłaciłem też za aktywację i pierwszy miesiąc abonamentu z pakietu gold. Teoretycznie modem będę miał wysłany w poniedziałek i kluczem aktywacji i instrukcjami.

      Wszystko do tego momentu OK, ale w momencie dokonywania przelewu dla Kempa otrzymałem 2 maile od Viasat. Jeden po polsku z adresu [email protected], drugi po norwesku z adresu [email protected] i oba maile były treści Szanowny Kliencie

      „Zakończyliśmy naszą analizę cyber wydarzenia i pracujemy nad planem wymiany modemów w celu przywrócenia usług. Dziękujemy za cierpliwość.”

      ten po norwesku po wrzuceniu do translatora
      „Szanowny Kliencie

      Nasze badanie przerwań zostało zakończone i obecnie pracujemy nad planem przyspieszenia wymiany modemów wymaganych do przywrócenia usług.

      Dziękuję za dalszą cierpliwość.

      Dzięki”

      Co to teraz się odje…, stało….

      Odpowiedz
      • 2022.04.02 09:38 Małgorzata

        Chyba wszyscy dostaliśmy takie wiadomości bo u mnie taka sama sytuacja tyle że ja do viasat nie mogę się dodzwonić żeby rozwiązać tą umowę… Chyba

        Odpowiedz
    • 2022.04.01 16:14 Wolf

      Listownie za potwierdzeniem odbioru, w treści powinna znaleźć się informacja, że zwrotu modemu i konwertera dokonamy w ciągu 14 dni od złożenia wypowiedzenia na adres firmy wskazany w regulaminie umowy.

      Odpowiedz
  • 2022.04.01 13:26 Malgorzata

    Wlasnie dostalismy smsa od Viasat, ze pracuja nad planem wymiany modemow, prima aprilis ;)?

    Odpowiedz
  • 2022.04.01 14:01 Sylwester

    Podaję mój nr tel, w razie gdyby ktoś chciał się pożalić, a nikt go nie rozumie :) 513 562 680

    Odpowiedz
  • 2022.04.02 13:21 Bartek

    Czy ktoś jest w stanie podarować modem który został zbrickowany podczas ataku? Rubén Santamarta z reversemode.com oraz inni eksperci z którymi rozmawiam poszukują tego sprzętu i płacą za wysyłkę.

    Odpowiedz
    • 2022.04.02 20:35 Wiktor

      Mam jeszcze jeden, ale sprawny RM4100…:)

      Odpowiedz
  • 2022.04.03 09:25 Tadeusz

    Firma BigBlu dała plamę, zamiast podać informację, żeby działających modemów nie wyłączać, bo dopiero wtedy uaktywni się „złe oprogramowanie” to zaniechała podania takiej informacji. Ja do 20 marca miałem działający Internet i dziwiłem się, bo u sąsiada padł 24 lutego. 20 marca wyłączyłem na chwilę modem i dołączyłem do rzeszy sfrustrowanych klientów :(

    Odpowiedz
  • 2022.04.04 09:41 Sylwester

    Wszystkim tym, którzy mają jeszcze problem z połączeniem internetowym, polecam skontaktować się z Panem z firmy Kempa. W piątek podpisałem umowę, dziś Kempa wyśle do mnie kurierem nowy modem, stary ten z wifi trzeba będzie potem odesłać. Namiary są w internecie, ale dla pewności podaję nr 604 906 806 i mail [email protected]
    Stawki jak wszędzie, ale dostępność jak nigdzie :)

    Odpowiedz
    • 2022.04.04 10:55 Wolf

      Jest tylko jeden drobny mankament, stary modem ogranicza nasze transfery do ok.20-25 MBit/s (tak ma w specyfikacji), Kempa nie wyróżnia w abonamencie opłaty za dzierżawę sprzętu, po prostu jest jedna opłata, bez względu na to jaki modem otrzymamy, mnie przysłali tylko modem bez eTria, które trzeba zwrócić poprzedniej firmie. Oprócz Kempy pozostaje tylko skyDSL.

      Odpowiedz
      • 2022.04.04 11:47 Sylwester

        Panie Wolf, gdzie można znaleźć info odnośnie ograniczenia szybkości. Szukałem na manualslib, tam są instrukcje dla Surfbeam 2 RM4100 i dla 4 portowego RM5111 i nie mogę dokopać się do danych prędkości…

        Odpowiedz
  • 2022.04.04 11:32 Maciek

    Właśnie podpisałem umowę z Kempa. Viasat nie będzie już świadczył usługi dostępu do internetu

    Odpowiedz
    • 2022.04.04 15:37 Bogdan

      Jak się domyślam Kempa wysyła modemy RM4100..;)??

      Odpowiedz
      • 2022.04.04 19:25 Maciek

        Miałem drugi modem. Dostałem klucz aktywacyjny z firmy Kempa. Wszystko działa. 😊
        Zastanawiam się tylko czy viasat zwróci nadpłatę która poszła a ich konto ze zlecania stałego.

        Odpowiedz
  • 2022.04.04 16:01 Ola

    Czy jest tu ktoś kto podpisał umowę z firmą Kempa Invest i otrzymał już stary zestaw?i czy to działa?my mamy mieszane uczucia…modem bez wifi, nieskompletowany zestaw…

    Odpowiedz
  • 2022.04.04 17:15 Joanna

    ja jak podpisałam umowę z Kempa to dostałam maila z viasat żebym im modem stary odesłała.

    Odpowiedz
    • 2022.04.04 22:49 Wolf

      Przed paroma dniami otrzymałem od Kempy modem RM4100 bez konwertera,bo rzekomo mają tylko stare, czyli te 'podłużne’. Mam mieszane odczucia, bo na dotychczasowym routerze RM5111 miałem bez problemu 30 Mbit, a obecnie tylko 17-19. Faktem jest, że tylko na skyDSL można znaleźć informację o przepustowości modemów z której wynika, że RM4100 ma max. 25 MBit a RM5111 60 MBit. Pan z Kempy zapewniał mnie, że modemy niczym się nie różnią poza WiFi. Odnoszę jednak wrażenie, że to marketingowy bełkot, rozważam odstąpienie od umowy (o którym w umowie nie ma wzmianki). Jako jedyna firma pozostająca bez konkurencji wciska ludziom stary sprzęt na bardzo niekorzystnych warunkach (min. okres 24 m-ce, wypowiedzenie 2 m-ce)

      Odpowiedz
  • 2022.04.04 19:19 Macjej

    skydsl jest lepsze z tego co widzę, tańsze ceny, rabaty, modem z wifi, opcje streamingu, niezły interfejs

    Odpowiedz
    • 2022.04.05 00:51 Wolf

      Też widziałem ich ofertę, tylko nie wiem jak to się ma do krążących o tej firmie opiniach, może do tej pory coś się zmieniło.

      Odpowiedz
  • 2022.04.05 10:01 Andrzej

    Ja zakupiłem kilka zestawów z firmy z Łodzi. Nówki sztuki i mają tego cały magazyn. Nowy zestaw dosyć drogo bo 2000 brutto a modemy chyba coś troche taniej.
    732 821 409.

    Odpowiedz
  • 2022.04.05 10:14 Bolek

    Czy Wy teź dostaliście takiego maila ?

    „Ponieważ nie otrzymaliśmy od ciebie wiadomości od czasu zawieszenia konta, usługa internetowa Viasat zostanie zakończona z powodu braku płatności, zgodnie z Umową z klientem.

    Ponieważ od momentu zawieszenia konta nie otrzymaliśmy od Państwa żadnej wiadomości, usługa internetowa Viasat zostanie zakończona zgodnie z Umową z powodu braku płatności.
    W przypadku nieuregulowania w całości faktury w przeciągu najbliższych 7 dni, będziemy zmuszeni odłączyć Pana/Pani usługę internetową.

    Aby rozwiązać zaistniałą sytuację i dalej korzystać z usługi internetowej, prosimy o jak najszybsze uiszczenie należności, dzwoniąc w tym celu pod numer +48 22 152 04 25

    W przypadku braku odpowiedzi, zgodnie z Umową Klienta, Pana/Pani konto zostanie zamknięte ze względu na nieuregulowanie płatności. Poza kwotą nieuiszczonej w terminie zapłaty, w przypadku zamknięcia Pana/Pani konta, naliczona zostanie kara umowna odpowiadająca liczbie miesięcy pozostających do zakończenia minimalnego okresu usługi pomnożonej przez 130zł zgodnie z postanowieniami ujętymi w Umowie Klienta.

    Pragniemy zapewnić, że naprawdę zależy nam na tym, aby pozostał/a Pan/Pani naszym/ą klientem/klientką i chętnie służymy pomocą w znalezieniu rozwiązania umożliwiającego zachowanie bieżącego konta. Prosimy o możliwie najszybsze skontaktowanie się z nami drogą telefoniczną dzwoniąc pod numer +48 22 152 04 25”
    Cwaniaki myślą ze bede im płacił za brak internetu, telefonów nie odbierają, na wiadomości nie odpisują. Teraz myślą, że będą straszyć ludzi odsetkami i typek bedzie sobie kaske przytulał za usługę, z której sie nie wywiązuje.

    Odpowiedz
    • 2022.04.05 10:46 MD

      Ciekawe, my nie dostalismy zadnej faktury od czasu awarii.

      Automatyczne informacje od Visat sa od czapy – kilka razy juz dostalismy takie same info, ze analiza cyber zdarzenia zostala zakonczona, w tym raz po szwedzku ;)

      Odpowiedz
      • 2022.04.05 14:07 Sylwester

        Ja ostatnią fakturę z Viasat mam z dnia 15.02, za okres 01-28.02.2022r., płacę zawsze w terminie, więc myślę, że nie powinienem mieć kolejnych fv, ponieważ ostatni opłacony okres obejmował 4 dni awarii.
        Pamiętam taką sytuację, jak zmienił mi się dostawca z Europasat na Viasat, że przez 3 miesiące nie otrzymywałem fv, dzwoniłem i prosiłem, telefon zawsze odbierał Alan i cisza…, aż w końcu napisałem maila i otrzymałem fv za poprzednie 3 miesiące i za miesiąc bieżący – trochę tego było, więc od tamtej pory wolę raz w miesiącu przelać kasę, a faktury szukam jak jadę do księgowej. Teraz czekam na nowy modem z Kempa, jeszcze dziś dzwoniłem, żeby upewnić się, czy to będzie modem z wifi, bo taki podczas ataku miałem. Wolf napisał, że dostał RM4100 – jak ja pomimo zapewnień Pana Przemka dostanę ten bez wifi, to odeślę go i wypowiem umowę. Najwyżej będę bez internetu. 20 lat temu przeżyłem bez internetu, to i teraz przeżyję, w ostateczności kupię sobie rower, albo rolki…

        Odpowiedz
  • 2022.04.05 13:07 WSZ

    SkyDSL to jest prawdziwa TRAGEDIA. Ta usługa nie działa praktycznie w ogóle poza godzinami nocnymi. Korzystałem z internetu satelitarnego przez ostatnie 15 lat i SkyDSL było największą porażką jakiej używałem.

    Odpowiedz
  • 2022.04.05 18:03 olgierd

    Cześć mam pytanie w przypadku internetu satelitarnego będzie jakaś wielka różnica między 30mbs a 50mbs pobierania? Wpłynie to na oglądanie filmów, ładowanie stron i inne użytkowanie? Z góry Dzięki za odp stoję przed wyborem tych dwóch opcji

    Odpowiedz
    • 2022.04.06 16:54 Janek

      Wpłynie jeśli wymagana prędkość będzie powyżej 30mbs. Sprawdź sobie ile potrzebujesz to będziesz znał odpowiedź.

      Odpowiedz
  • 2022.04.05 20:38 Wolf

    Dziś po raz drugi (po 18 dniach) otrzymałem maila od Bigblu z informacją o wysyłce modemu, zastanawiam się kiedy nastąpi faktyczna wysyłka i czy nie jest to kolejna próba zatrzymania klientów. Formalnie nie powinienem już takiej wiadomości otrzymać bo otrzymałem od nich potwierdzenie o zamknięciu konta.

    Odpowiedz
  • 2022.04.06 21:47 Sylwester

    UWAGA!!! Wszystkich namawiam na przejście do Kempa Satellite. Dziś otrzymałem modem, taki jak miałem podczas ataku, czyli 4-portowy z wbudowaną funkcją wifi, oraz prostą instrukcję instalacji, kod aktywacyjny. Wszystko nowe, pachnące i najważniejsze działające. Pozostało mi tylko odesłać trafiony modem. Pan Przemek z Kempa dotrzymał słowa i jestem w tej chwili szczęśliwym posiadaczem pakietu gold, za cenę tylko 10zł wyższą niż miałem w Viasat. :)

    Odpowiedz
    • 2022.04.07 12:44 olgierd

      A to ciule, mi wysłali modem bez wifi a wybrałem pakiet gold, pytając o modem z wifi powiedzieli że wysyłają tylko jednoportowe, to nieźle

      Odpowiedz
    • 2022.04.07 20:19 Wolf

      Z tym przechodzeniem do Kempy byłbym ostrożny, nie wiem jak to zrobiłeś, że otrzymałeś router i konwerter, który nie ogranicza transferu. W moim odczuciu pan Przemek traktuje wybiórczo klientów, i wciska im 'ciemnotę’, bo w magazynach zalegają sterty starego, niechcianego sprzętu.

      Odpowiedz
    • 2022.04.07 21:04 Bolek

      Czy wypowiadałeś umowę viasat ? Jak z tym postąpić?

      Odpowiedz
      • 2022.04.07 22:01 Barto

        Ja bym jednak się wstrzymał(a przynajmniej do końca kwietnia),z tym…
        Wejdź sobie na stronę bigblu.pl(Jestem w ViaSat),wyskoczyć ci powinien komunikat,zesa w trakcie wysyłania modemów (fakt w ViaSat standardowy co był komunikat).Ale na logikę to jak by coś nie chaloo to by wysłali oficjalne wypowiedzenie lub przejście do innego operatora,a tak się nie stało.Zamiast tego dostaliśmy że szykują też się na wymianę.Takze to z pewnością nastąpi już niebawem.

        Odpowiedz
      • 2022.04.08 10:48 Sylwester

        Wypowiedzenie działa jak w przypadku telefonii komórkowej. Przenosisz się do nowego operatora i on za Ciebie wypowiada umowę. Co do rodzaju modemu jaki kto posiada, to myślę, że po prostu podpisując umowę trzeba się dokładnie określić, co chcemy. Jeżeli bierzesz pakiet złoty i zamawiasz z modemem 4-portowym, to otrzymując sprzęt niezgodny z zamówieniem powinieneś go odesłać i umowę rozwiązać. Jeżeli zamawiałeś internet nie precyzując czego oczekujesz, to dostałeś to, co akurat zalegało na składzie.

        Odpowiedz
        • 2022.04.08 19:09 Wolf

          To tylko w części jest prawdą tj. w tej dotyczącej składanego zamówienia, u Kempy i cennik są tak skonstruowane – brak określenia w cenniku kosztów dzierżawy związanej z określonym sprzętem – modem / router, sprzyjają celowemu działaniu polegającemu na wysyłce do klienta modemu, który nie tylko jest starszy ale i wolniejszy. Ten proces osiągany jest często przez rozmowę telefoniczną z klientem, który jest pod ścianą i bierze to co dają. Gdyby tylko sprawa ograniczała się do konieczności zakupu dodatkowego routera, to nie byłby jeszcze problem, przez modem jedno-portowy klient nie osiągnie oczekiwanego transferu, w umowie celowo nie zamieszczono informacji o prawie do ustąpienia od umowy zawartej na odległość, co realnie wcale nie odbiera klientowi tego prawa, wręcz je wydłuża do roku, ale nieświadomy klient może ten fakt przeoczyć. Wypowiedzenie umowy na zasadzie podobnej do telefonii komórkowej dotyczy tylko klientów, którzy mają umowy na czas nieokreślony, w każdym innym wypadku grozi im kara umowna.

          Odpowiedz
  • 2022.04.08 12:09 Joanna

    Mi też z Kempa wysłał modem bez wifi (musiałam dokupić router) i pakiet gold mam o 20 zł droższy niż w Viasat. Trochę nie fajnie :((( ale już kłade na to zasłone bo byłam pod ścianą.

    Odpowiedz
    • 2022.04.12 20:31 Macjej

      z ciekawości jakie ma pani prędkości? Moje decybele to 9-10db przeważnie 9.5sb i prędkość na poziomie 19mbs pobierania reszta maksymalnie ( pakiet gold )

      Odpowiedz
      • 2022.04.13 18:09 Joanna

        Będę na miejccu w weekend to sprawdzę i napiszę. Pozdrawiam

        Odpowiedz
      • 2022.04.14 13:16 Macjej

        cofam obawy, przy ok 9.5 decybeli miałem w speed teście 40-47 mbs pobierania wysyłanie około 8mbs więc jednak można osiągnąć sukces na starym modemie, tylko do teraz niewiem od czego to zależy pozdrawiam

        Odpowiedz
  • 2022.04.13 14:37 Wolf

    Przepraszam, że się wtrącam, u siebie mam sygnał SNR na poziomie 10-11dB, przy pakiecie srebrnym moje prędkości wahają się w granicach 17-19 Mbit/s, czyli o 10 Mbit za mało. Kempa wini za wszystko złe testery prędkości i konfigurację u operatora, co raczej nie pokrywa się z prawdą. Odstąpiłem od umowy, bo tyle osiągam z LTE.

    Odpowiedz
  • 2022.04.14 05:10 arek

    Miałem dosyć czekania i napisałem ba bigblu że chciałbym zakończyć współpracę. Na drugi dzień dostałem odpowiedź że nie ma problemu i proszą o odesłanie sprzętu. Od wczoraj jestem szczęśliwym posiadaczem internetu od Plusa 5g. I jak 2 lata temu po LTE była tragedia i przesiadłem się na satelitę, tak teraz mimo że wg map jestem ja skraju zasięgu to działa rewelacja.

    Odpowiedz
    • 2022.04.14 12:07 Joanna

      Zazdroszczę, bo u mnie nawet telefon komórkowy nie ma zasięgu sieci.

      Odpowiedz
    • 2022.04.14 13:43 Malgorzata

      Ostroznie, bo wedlug mojego dosiadczenia PLUS stosuje priorytetyzacje dla nowych klientow. Po dwoch tygodniach (czyli czasie po ktorym mozna odeslac i zakonczyc umowe bez konsekwecji) jakos siada znaczaco :(

      Odpowiedz
    • 2022.04.14 14:56 Bolek

      A dlaczego od plusa a nie od play ? Co to za internet, modem ?

      Odpowiedz
      • 2022.04.15 03:53 arek

        Z Plusa bo juz mam 2 numery od nich. Modem to OPPO 5G CPE T1a. Mają bardzo mały wybór 5g i tylko tem miał jeszcze porty LAN.

        Odpowiedz
  • 2022.04.14 14:48 Bogdan

    Sygnał 9,5db, stare TRIA, modem bez wifi RM4100. Download 49Mbps, Upload 6.42Mbps, Ping 583ms, Jitter 12ms…

    Odpowiedz
    • 2022.04.14 21:15 KOlaga

      nieźle, u mnie przeważnie 43 mbs pobierania ale zato 8 mbs wysyłania i 589ping :p

      Odpowiedz
  • 2022.04.17 10:55 Joanna

    Sprawdziłam i u mnie jest szybkość łącza odbieranie/przesyłanie 390/263 Mbps na złotym pakiecie z modemem bez wifi. wesołych świąt

    Odpowiedz
    • 2022.04.17 23:26 olgierd

      co? To chyba jakaś inna jednostka bo raczej nie jest to możliwe

      Odpowiedz
    • 2022.04.18 12:31 Wolf

      Szybkość łącza z pewnością została podana w Kbit/s a wtedy to bardzo słabo wypada.

      Odpowiedz
  • 2022.04.19 10:34 Mariusz

    Zaczęli już wysyłać te nowe modemy? Dostał ktoś od BigBlu?

    Odpowiedz
    • 2022.04.20 16:36 Bogdan

      Jak Ukraina się pochwali że już ma, to wtedy zaczną wysyłać nam…..;)

      Odpowiedz
  • 2022.04.30 10:49 Ania

    To są żarty. Od dwóch miesięcy brak usługi. Kolejne informacje o wysyłce modemów nic nie zmieniają i wyglądają na ściemę, podawane po to aby zabezpieczyć firmę przed pozwami. Ta firma (BigBlu, ale inne nie lepsze) powinna przestać istnieć. Do tego nowe modemy przy nowej umowie wysyłają od ręki. Samodzielnie sprawdzałam udając zainteresowanie usługą. Byli gotowi natychmiast wysłać. Po to zamawiałam internet satelitarny, aby na terenach trudno dostępnych był stabilny. Na szczęście mam zapasowy nielimitowany T-Mobile (sieć komórkowa), który o dziwo działa sprawnie. Chociaż generalnie mniej mi odpowiadają telekomy, to dla idei nie będę czekała aż łaskawie uruchomią satelitę. Umowa mi się skończyła, więc mogę w każdej chwili wymówić. Nie robię tego jednak, gdyż nie mam ochoty ułatwiać im pracy. A ponieważ nic mnie to nie kosztuje to czekam. Być może przeciągają to specjalnie, gdyż obecne pakiety są mniej korzystne niż wówczas, gdy ja zamawiałam. Łatwiej jest zmusić klienta do rezygnacji niż zapewnić usługę po okresie minimalnym. Widocznie działają na granicy opłacalności i nie stać ich na zamianę modemu lub jest to przekręt. W każdym razie nie zmienię na innego dostawcę satelity, tym bardziej, że mam zasięg LTE. Okazuje się, że od momentu zamówienia satelity 3 lata temu, zasięg LTE się poprawił i satelita przestała być niezbędnie potrzebna, chociaż nie ukrywam, że była dla mnie stabilniejsza i wygodniejsza.

    Odpowiedz
  • 2022.05.24 18:39 Bogdan

    Ktoś otrzymał od big blu albo od innego dystrybutora modem??

    Odpowiedz
    • 2022.05.30 14:01 Malgorzata

      Do nas nawet przestali wysylac komunikaty o koncu „analizy” – cisza jak makiem zasial….

      Odpowiedz
  • 2022.06.01 13:34 Mariusz

    Nadal cisza…Nieporozumienie i żenada…Zero informacji,zero sprzętu.Taj to wygląda na dzień dzisiejszy…

    Odpowiedz
  • 2022.06.01 20:45 Wolf

    Bigblu rozpoczął zawiązywanie nowych umów z dniem 01.06.

    Odpowiedz
  • 2022.07.14 10:02 Janusz

    Witam planuję mieć tooway te wszystkie firmy to są dystrybutorzy? w Polsce nie ma producenta na taki internet? słyszałem że bigblue współpracuje z sky connect i nie ma dobrych opinii tak jak i viasat podobno jest to oficjalny dystrybutor a ta firma ABROCOM z Łodzi podobno słyszałem że ma dobrą obsługę klienta ? może mi coś doradzicie?

    https://www.skyconnect.pl/

    https://viasatinternet.pl/

    https://bigblu.pl/

    https://www.kempa-satellite.com/

    https://internetsatelitarny.com.pl/

    Odpowiedz
  • 2022.07.14 10:35 Janusz

    Witam Czy taki internet działa lepiej niż mobilny lte ? mieszkam w górach potrzebuje to do 3 kamer one mają po 1mpx bo na mobilnym kamery się zacinają?

    Odpowiedz
    • 2022.07.19 17:39 maajaaost

      Witaj , wszystko zalezy od pogody. Jeśli nie ma chmur to prędkość jest nawet dobra. Ja co prawda mam średni pakiet prędkości ,ale na zmianę na większy ciężko się doprosić.

      Odpowiedz
  • 2022.07.19 17:36 maajaaost

    Witajcie, kupiłem juz drugi router i po aktywacji wszystko działa. Mam model RM4100 i RM5111.
    Co prawda kupiony z ebaykleinanzeigen.de ,ale po wpłacie na konto ,ale paczki bez problemu docierają na miejsce.
    Jak np. z RM5111 zrobic odzysk software i wgrać na RM5111 żyjący tylko białym stałym światłem ?

    Odpowiedz
  • 2022.07.28 08:57 Janusz

    https://www.skyconnect.pl/

    https://viasatinternet.pl/

    https://bigblu.pl/

    Po analizie te 3 firmy niestety nie dbają o klienta i ciężko o kontakt z nimi a to jest bardzo ważne przy zawieraniu umowy a tak pozatym u wszystkich usługa będzie działa tak samo czyli w miarę ok ale tu chodzi o firmę.

    Odpowiedz
    • 2022.08.25 13:46 Sylwester Borowski

      Proszę skontaktować się z firmą Kempa Invest. Po kilku latach użytkowania internetu dostarczanego przez AVC Internet, następnie dostawca sam się zmienił na Europasat (obecnie Bigblu), potem zmienili się na Viasat, to po awarii od Kwietnia, już na własną rękę zawarłem nową umowę z Kempa i jestem zadowolony zarówno z obsługi, kontaktu, jak i usługi.
      Oczywiście czasem się coś zmuli, co nie zdarzało się np. w Europasat, ale to pewnie wina tego, że od kilku lat przybywa tych urządzeń na świecie, ponad 8 lat temu kiedy podpisywałem pierwszą umowę z AVC było ich mniej, więc to chodziło bardzo dobrze. Przez te kilka lat konkurencja rozwijała się dynamicznie, natomiast internet satelitarny zwiększał swoje prędkości baaaardzo powoli. W 2014 roku startowałem z najwyższym abonamentem za 114zł (pakiet mega obserwator) i prędkość max oferowana była na poziomie 10mbps, obecnie mam pakiet gold za 169,99 i prędkość oferowaną na max poziomie 50mbps – szkoda, że technologie mobilne rozwijają swoje prędkości nawet do 200 – 300mbps (dla miejscowości 20km od mojej wsi, a u mnie nie ma zasięgu nawet na poziomie gsm nie mówiąc już o cdma, lte, 3g, czy 4g), szkoda, że satelitarny tak wolno się rozwija.

      Odpowiedz
  • 2022.07.30 20:46 Siła sygnału

    Mam pytanie do wszystkich co mają tą usługę Czy w przypadku złej pogody sygnał może spaść do 6 db? u mnie tak jest czy to jest normalne? bo 10 db to taka ma być prawidłowa?

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź do wefewf

Jeśli chcesz zwrócić uwagę na literówkę lub inny błąd techniczny, zapraszamy do formularza kontaktowego. Reagujemy równie szybko.

Tysiące terminali internetu satelitarnego poważnie uszkodzonych w dniu ataku na Ukrainę

Komentarze