Wyciek danych klientów i wypożyczalni PANEK rent a car

dodał 27 kwietnia 2020 o 08:49 w kategorii Info, Wpadki  z tagami:
Wyciek danych klientów i wypożyczalni PANEK rent a car

Historia wypożyczeń, adresy, PESEL-e, numery telefonów, hasze haseł – to dane, których klienci nie chcą znaleźć w publicznie dostępnych plikach na serwerze wypożyczalni samochodów. Niestety ich chęci mogą się rozminąć z rzeczywistością.

Historie lubią się powtarzać. W KSSIP baza wypłynęła w trakcie migracji do nowego systemu, a w firmie Panek okoliczności wskazują na podobny scenariusz wydarzeń. W sieci, na w żaden sposób nie zabezpieczonym serwerze, znalazły się publicznie dostępne kopie bezpieczeństwa plików i baz danych. To jednak nie koniec historii – bo pierwsza reakcja firmy na zgłoszenie też była ciekawa.

UWAGA
Artykuł dotyczy firmy PANEK rent a car. W opisywanym incydencie nie znaleźliśmy żadnych śladów innego biznesu tej samej firmy, czyli PANEK CarSharing.

Przypadkowe znalezisko w Google

Od naszego czytelnika Marcina otrzymaliśmy w nocy informację o tym, że grzebiąc w Google, natrafił na niepokojące dane. Wyglądało to tak:

Zapytanie do Google i jego wyniki

Proste zapytanie, pierwsza strona wyników i od razu backupy dużej wypożyczalni samochodów? Wierzyć się nie chce – ale to jednak prawda. Krótko po Marcinie kolejny czytelnik, chcący zachować anonimowość, podesłał analogiczną informację. Najwyraźniej zindeksowanie baz przez Google musiało nastąpić niedawno. Co zatem znajdowało się na serwerze ipanek.pl?

Najwyraźniej ktoś przez pomyłkę udostępnił spory zakres kopii bezpieczeństwa z różnych okresów działania firmy. Oto przykładowe zrzuty ekranów udostępnionych katalogów:

Zrzut ekranu folderu

W katalogu widzimy pliki z kopiami baz danych o znacznym rozmiarze.

Zrzut ekranu folderu

Tu kolejny folder, tym razem nie tylko z bazami danych, ale także z archiwum całego serwera WWW.

Data 17 kwietnia 2020 znajdująca się w nazwie jednego z folderów sugeruje, że do zmian w konfiguracji mogło dojść niedawno, co tłumaczy brak wcześniejszego odkrycia tej wpadki. Same pliki utworzone zostały w latach 2018 lub 2019. Co zawierają?

Nagłówek jednego z plików bazodanowych

Co wyciekło z serwera

Według otrzymanych przez nas informacji udostępnione bazy danych i pliki serwera zawierały mnóstwo informacji, w tym tak istotne dane jak:

  1. Dane kont ok. 20 tysięcy klientów PANEK rent a car, zawierające takie pola jak imię, nazwisko, adres, numer telefonu, numer PESEL, adres e-mail, hasz hasła (hasła przechowywane w MD5, ale z pieprzem znajdującym się w kodzie strony, który też wyciekł). Ostatnie konto założone zostało w grudniu 2019.
  2. Dane tysięcy wypożyczeń pojazdów PANEK rent a car z okresu 2010 – 2014, zawierające takie pola jak imię, nazwisko, adres, numer telefonu, PESEL, adres e-mail klienta oraz miejsce i datę wypożyczenia oraz zwrócenia pojazdu, cenę, opis pojazdu, a także adres IP klienta.
  3. Dane ponad miliona wypożyczeń PANEK rent a car z lat 2014 – 2019, ale w ograniczonym zakresie (daty, miasta).
  4. Dane firmowe takie jak konta pracowników, punkty obsługi, pojazdy, treść stron itp.
  5. Pliki serwera WWW, zawierające kod strony i dane konfiguracyjne (w tym hasła do baz danych, klucze certyfikatów, hasła do zewnętrznych systemów).

Brzmi poważnie, prawda? Czas zatem zgłosić incydent.

Nietypowa reakcja firmy

Szybko zlokalizowaliśmy rzecznika prasowego firmy, panią Katarzynę Panek, która pełni także funkcję Inspektora Ochrony Danych – zatem idealna osoba do otrzymania informacji o incydencie. Wysłaliśmy zatem taką wiadomość:

Od jednego z czytelników otrzymałem informację, że udostępniacie Państwo w sieci kopie bezpieczeństwa swoich baz danych, zawierających dane klientów firmy. Są to co najmniej dwie lokalizacje:
https://w-ww.ipanek.pl/backup17-04-2020/
https://ww.ipanek.pl/paneksa/backup/

Informuję, by mogli Państwo jak najszybciej zabezpieczyć pliki, ale poproszę też o komentarz, ponieważ planuję dzisiaj na ten temat publikację. Poniżej pytania:
1. Jak doszło do ujawnienia danych

2. Jakie dane i ilu klientów dotyczące zostały ujawnione

3. Od jak dawna pliki były dostępne i czy były pobierane

4. Jakie działania planują Państwo w związku z incydentem

Odpowiedź otrzymaliśmy w piorunujący tempie, bo już po 7 minutach – to chyba dotychczasowy rekord w naszej historii zgłoszeń incydentów. Treść była mniej godna pochwały. Usiądźcie, jeśli czytacie na stojąco.

Panie Adamie nie ma takiej mozliwosci, zeby dane wyciekly, zwlaszcza, ze zmienilismy serwis www i ma on zupelnie inne algorytmy dzialania.

Gdy już się trochę otrząsnęliśmy z szoku, napisaliśmy ponownie, prosząc jednak o weryfikację naszego znaleziska. Na szczęście firma stanęła na wysokości zadania i już po paru godzinach w obszernej wiadomości potwierdziła, że faktycznie doszło do incydentu dotyczącego poprzedniego serwera WWW (kilka dni wcześniej miała miejsce migracja na nową platformę, co zapewne mogło przyczynić się do powstania incydentu). Dalsze działania przebiegają już wręcz wzorcowo. Firma:

  • natychmiast zablokowała dostęp do folderów i plików,
  • złożyła wstępne zawiadomienie do UODO,
  • wynajęła specjalistyczny podmiot, który zweryfikuje przebieg incydentu i bezpieczeństwo tego i pozostałych serwisów firmy,
  • czeka obecnie na wyniki audytu, by na ich podstawie zaktualizować zgłoszenie do UODO i w razie takiej potrzeby poinformować o wycieku klientów,
  • planuje wdrożyć wszystkie rekomendacje wynikające z audytu.

Jak tylko audytorzy zakończą prace, otrzymamy informacje na temat ich wyników i będziemy mogli zaktualizować artykuł.

Podsumowanie

Powyższy incydent niesie ze sobą kilka lekcji. Oto one:

  1. Lekcja dla odbierających zgłoszenia: W przypadku otrzymania zgłoszenia incydentu nie reaguj impulsywnie. Lepiej poświęcić pół godziny na zbadanie problemu, nawet jeśli wydaje się on na pierwszy rzut oka niemożliwy.
  2. Lekcja dla administratorów: Nie zostawiaj kopii bezpieczeństwa na serwerze WWW w katalogu dostępnym dla serwera. Po prostu nie. To kiedyś się źle skończy.
  3. Lekcja dla zarządzających IT: Do migracji zamów od razu audyt bezpieczeństwa, najlepiej trwający w czasie migracji. Przykłady KSSIP i PANEK rent a car pokazują, że to faktycznie krytyczny moment w działaniu systemów.
  4. Lekcja dla raportujących incydenty: Jeśli trzeba, daj odbiorcy drugą szansę, to przyniesie wszystkim korzyści.

Chcemy przy okazji podkreślić, że jeśli pominiemy pierwszą szybką reakcję firmy, to potem przebieg komunikacji i procesów reagowania na incydent był wręcz modelowy. Bardzo rzadko zdarza się, by ktoś tak wprost i otwarcie informował nas jako dziennikarzy o incydencie i odpowiadał na wszystkie nasze pytania. Niech to będzie przykładem dla innych firm, że można.

O bezpieczeństwie kont internetowych i hasłach

Kontom i hasłom poświęcone są dwa odcinki naszego unikatowego kursu wideo Bezpieczeństwo Dla Każdego. W prostych słowach tłumaczymy, jak podnieść bezpieczeństwo swoich kont i unikać problemów opisanych w artykule powyżej. Do tego 23 inne tematy ważne dla każdego użytkownika sieci – każdy znajdzie tam coś ciekawego.

A jeśli sądzicie, że wiecie już o bezpieczeństwie wszystko, to zapewniamy, że warto zapoznać się z naszym kursem chociażby dla historii z życia wziętych, ilustrujących każdy odcinek.