01.05.2015 | 14:53

Adam Haertle

Zrestartuj swojego Boeinga 787, bo jak nie, to może się nagle wyłączyć w locie

Wszystkich posiadaczy Boeingów 787 informujemy, że muszą najrzadziej raz na 248 dni restartować sterowniki generatorów prądu. Jeśli tego nie zrobią, to samolot może nagle stracić zasilanie w prąd przemienny.

Błędy w oprogramowaniu mają to do siebie, że łatwo je popełnić, a trudno zlokalizować. Czasem możliwe jest to dopiero w trakcie długotrwałych testów. Wygląda na to, ze również taki przypadek miał miejsce w związku z oprogramowaniem Boeinga 787.

Restart albo wyłączenie

Federalna Administracja Lotnictwa, organ regulujący lotnictwo cywilne w USA, wydała właśnie komunikat, w którym informuje o poważnym niebezpieczeństwie związanym z eksploatacją nowoczesnego samolotu Boeing 787. Testy samolotu wykazały, że w oprogramowaniu sterującym pracą generatorów prądu znajduje się istotny błąd. Bliżej niezidentyfikowany licznik w oprogramowaniu sterowników po 248 dniach ciągłej pracy zostaje przepełniony i powoduje zatrzymanie generatora. Jeśli wszystkie cztery sterowniki zostały włączone w tym samym momencie i przez 248 pracowały bez przerwy, to wszystkie mogą się jednocześnie wyłączyć, powodując całkowite odcięcie zasilania w prąd przemienny w całym samolocie.

Dlaczego akurat 248 dni? Prawdopodobnie wartość ta wynika z maksymalnej liczby, którą da się zapisać w rejestrze 32-bitowym, podzielonej przez ilość setnych części sekundy w ciągu jednego dnia. (2^31) / (86400 * 100) = 248.55134.

787

787

Co najważniejsze, do odcięcia zasilania może dość w dowolnym momencie – w tym również w trakcie lotu samolotu. Jako metodę zapobiegania temu problemowi FAA rekomenduje okresowe restartowanie sterowników w celu wyzerowania licznika. Firma Boeing pracuje nad aktualizacją oprogramowania, lecz zajmie jej to trochę czasu – nowa wersja musi zostać odpowiednio przetestowana. Zanim zatem wsiądziecie do 787 zapytajcie pilotów, czy zapytali mechaników, kiedy ostatnio restartowali sterowniki…

Restart uniwersalnym rozwiązaniem części błędów

Podobna rekomendację by restartować odpowiednie urządzenie w celu uniknięcia poważnego w skutkach błędu znamy już z historii. 25 lutego 1991 roku bateria rakiet Patriot chroniąca bazę wojskową w Dharan w Arabii Saudyjskiej nie przechwyciła irackiego Scuda, który spadł na koszary amerykańskiej armii i zabił 28 żołnierzy. W oprogramowaniu systemu śledzenia rakiet przeciwnika był błąd wynikający z zaokrąglenia operacji na liczbach zmiennoprzecinkowych. Czas od startu systemu był liczony jako wielokrotność 1/10 sekundy, obliczane w oparciu o wartość 24-bitową. Powodowało to, że każda 1/10 sekundy była tak naprawdę obcinana o 0.000000095 sekundy. W skali 100 godzin ciągłego działania komputera prowadziło to do błędu zegara wynoszącego 0,34 sekundy. Czy ta skala błędu była istotna? Dla 28 żołnierzy USA nawet bardzo. Rakieta Scud przemieszcza się z prędkością 1646 m/s, na skutek czego nierestartowana bateria Patriot po prostu jej nie zauważyła, ponieważ szukała jej w innym miejscu. Co gorsza błąd popełniono tylko w jednym miejscu kodu, dzięki czemu wartości obliczone błędnie były zestawiane z wartościami obliczonymi prawidłowo, uniemożliwiając skuteczne zestrzelenie Scuda. Co prawda wojsko wiedziało już od około doby o problemie (wykrytym przez Izrael), ale nie zdążyło wdrożyć procedur naprawczych.

Z kolei inny błąd w operacjach na rejestrach doprowadził do katastrofy rakiety Ariane 5 – ale o tym musicie już poczytać sami. My tymczasem lecimy restartować służbowego Boeinga.

Powrót

Komentarze

  • 2015.05.01 15:52 mcv

    „Jeśli tego nie zrobią, to samolot może nagle stracić całe zasilanie w energię elektryczną.”

    Nie. Stracą tylko szyny zasilania z generatorów. Wszystko co potrzebne jest do lotu dalej będzie zasilane z akumulatorów na czas wysunięcia turbiny generatora zapasowego. A wtedy można spokojnie zrestartować generatory, a jakby piloci nie ogarnęli, to na pewno wpadli by przynajmniej na pomysł, żeby włączyć APU.

    Odpowiedz
    • 2015.05.01 16:14 Adam

      Poprawione – chodziło o całe zasilanie w prąd przemienny.

      Odpowiedz
    • 2015.05.01 17:15 kgsz

      Chyba że sie to przypadkiem stanie w czasie startu, z pełnymi zbiornikami…

      Odpowiedz
      • 2015.05.01 22:45 mcv

        To co wtedy?

        Odpowiedz
  • 2015.05.01 20:03 Wiktor

    „Rakieta Scud przemieszcza się z prędkością 1646 m/s”

    Nie za szybko? ;)

    Odpowiedz
    • 2015.05.01 20:52 nikt

      wcześniej było 1646 km/s więc już jest sporo lepiej, a 1646 m/s wydaje się możliwą do osiągnięcia wartoscią, np pociski z pistoletów lecą z prędkością kilkuset m/s.

      Odpowiedz
    • 2015.05.01 22:11 Mac

      Pociski scud osiągają prędkość mach 5, w przybliżeniu 1700m/s. Więc podana wartość jest jak najbardziej poprawna.

      Odpowiedz
    • 2015.05.02 09:24 kez87

      Nie.Prędkości naddźwiękowe kończą się na mach-5 więc do 1700 m/s sterowność jeszcze jako taka jest.Gorzej powyżej. Z HTV-2 Amerykanie początkowo mieli problemy obecnie o takich pociskach cicho.Ciekawe czy obecnie im działa i utajnili czy projekt upadł.

      Odpowiedz
  • 2015.05.02 20:20 ojojoj

    W moim Boingu zainstalowałem Winplowsa, bo restartuje się sam częściej niż te 248 dni…

    Odpowiedz
    • 2015.05.03 18:38 maslan

      A to myślę że po prostu wina pilota. Za dużo ogląda filmików ze stewardessami.

      Odpowiedz
  • 2015.05.04 19:18 draft

    Czy generatory prądu są zasilane z baterii słonecznych, czy bezwstydnie przepalają paliwo, żeby podnieść koszty eksploatacji i ceny biletów?

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź do draft

Jeśli chcesz zwrócić uwagę na literówkę lub inny błąd techniczny, zapraszamy do formularza kontaktowego. Reagujemy równie szybko.

Zrestartuj swojego Boeinga 787, bo jak nie, to może się nagle wyłączyć w locie

Komentarze